influencemag.gr
O Μάρκελλος Κολοφωτιάς είναι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος «Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών» της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Παράλληλα με τις σπουδές του, παρακολούθησε μαθήματα ως υπότροφος στο Πανεπιστήμιο «Facultad de Bellas Artes de San Carlos/Universidad Politecnica de Valencia», στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus.
ₒ-ᵒ
ₒ-ᵒ

Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις, όπως: Στάση στην Πράξη -7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά/2020), Mind the Gap Kodra Fresh (Πεδίο Δράσης Κόδρα/2016), Metamorphosis-Inspire Festival (Mακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης/2013), κ.α. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει ήδη καταφέρει να ξεχωρίσει στον χώρο της εικαστικής τέχνης, καθώς το 2017 ένα από τα έργα του απέσπασε το Β’ Βραβείο στο πλαίσιο της διοργάνωσης της 8ης Μπιενάλε Φοιτητών των Σχολών Καλών Τεχνών Ελλάδος. Πλέον, είναι απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σε μία ενδιαφέρουσα συνομιλία μαζί του μας μεταφέρει τις απόψεις του για τον χώρο της τέχνης, τα έργα του, καθώς και τα συναισθήματα και τις προσδοκίες που του γεννώνται από την ενασχόληση του με την εικαστική τέχνη…

INNER VIEW

Βίκυ Μοιρώτσου

Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε να ακολουθήσεις τον ανεξάντλητο κόσμο της τέχνης; Πότε και για ποιο λόγο αποφάσισες ότι θα αποτελέσει το αντικείμενο των σπουδών σου; 

Κάνοντας μία εκ των υστέρων ανασκόπηση της πορείας μου μέχρι σήμερα, η στιγμή που αποτέλεσε το έναυσμα για τις μετέπειτα σπουδές μου στα εικαστικά ήταν όταν στα μαθητικά μου χρόνια ξεκίνησα να ασχολούμαι με το γκράφιτι. Μέσω της εφηβικής μου ενασχόλησης ήρθα σε επαφή με τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη γραφιστική και τη φωτογραφία κι έτσι άρχισα να σκέφτομαι έντονα το εάν θα μπορούσα να ασχοληθώ επαγγελματικά με τα παραπάνω. Εκείνη την περίοδο ήταν όταν για πρώτη φορά άκουσα για την ύπαρξη της Σχολής Καλών Τεχνών. Μετά από πολλά μαθήματα σχεδίου, λοιπόν, πέρασα στη Σχολή με την πρώτη προσπάθεια κι έτσι, στη συνέχεια, άρχισα σταδιακά να ανακαλύπτω τον κόσμο της τέχνης. 

Ποιες τεχνικές και υλικά χρησιμοποιείς όταν σχεδιάζεις; Έχεις κάποιον αγαπημένο χώρο στον οποίο προτιμάς να δημιουργείς; 

Προσπαθώ να μην περιορίζομαι από μία συγκεκριμένη τεχνική ή κάποιο υλικό, με αποτέλεσμα να πειραματίζομαι συνεχώς με διάφορα μέσα. Κατά καιρούς έχω χρησιμοποιήσει σχέδια με ακρυλικό χρώμα, τοιχογραφίες μεγάλων διαστάσεων, καλλιτεχνικά βιβλία, δισδιάστατα και τρισδιάστατα ψηφιακά σχέδια, συλλογές φωτογραφιών και καθημερινών αντικειμένων, ενδύματα, διαδικτυακά περιβάλλοντα, βίντεο. Επίσης, τα τελευταία χρόνια έχω ξεκινήσει να εμπλέκω στη δουλειά μου άτομα από τους χώρους του θεάτρου, της μόδας, της γαστρονομίας και της μουσικής με σκοπό τη δημιουργία, από κοινού, έργων. Καθημερινά, περνάω αρκετό χρόνο στο εργαστήριό μου, σε αυτό το ιδιαίτερο μέρος όπου βάζω σε τάξη τις σκέψεις και τις ιδέες μου και στον οποίο προγραμματίζω τα επόμενα βήματά μου. Παρόλα αυτά, αρκετές φορές χρειάζεται να μετακινηθώ σε κάποιον άλλο χώρο ο οποίος μου παρέχει τις κατάλληλες συνθήκες για την αρτιότερη εκτέλεση των έργων μου. 

Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης τον οποίο έχεις ξεχωρίσει για το έργο του;  

Δεν θα μπορούσα να ξεχωρίσω μονάχα μία καλλιτέχνιδα ή έναν καλλιτέχνη που να έχει συμβάλλει στην εξέλιξη της δουλειάς μου. Αντιθέτως, επηρεάζομαι από παντού και δανείζομαι ιδέες όχι μόνο από τα εικαστικά, αλλά από το ευρύτερο φάσμα των τεχνών, όπως για παράδειγμα: τον κινηματογράφο, τη μουσική, τη λογοτεχνία. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των πιο πρόσφατων έργων μου έπαιξαν οι ιστορίες των συμβόλων του Prince και του Michelangelo Pistoletto, τα φωτογραφικά βιβλία των Sol LeWitt και Ed Ruscha, οι καθημερινές διαδικασίες του On Kawara, τα κοστούμια των Oskar Schlemmer και Kansai Yamamoto, ταινίες επιστημονικής φαντασίας, όπως το Arrival του Dennis Villeneuve, όπως επίσης και κείμενα των Fernando Pessoa και Georges Perec. 

Κάποιες από τις δημιουργίες σου απέσπασαν βραβείο στα πλαίσια της 8ης Μπιενάλε των Φοιτητών των Σχολών Καλών Τεχνών. Θα ήθελες να αναφερθείς αναλυτικότερα στα συγκεκριμένα έργα, αλλά και τα συναισθήματα που σου προξένησε η παραπάνω διάκριση; 

Συμμετείχα στην 8η Μπιενάλε Φοιτητών με μία σειρά ασπρόμαυρων σχεδίων, φτιαγμένα με ακρυλικό χρώμα και με ένα δερματόδετο καλλιτεχνικό βιβλίο. Τα δύο αυτά έργα αποτελούν κομμάτια της πτυχιακής μου εργασίας, η οποία είχε παρουσιαστεί ένα χρόνο νωρίτερα στην Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Για την συμμετοχή μου αυτή μου απονεμήθηκε το 2ο Βραβείο από την Κριτική Επιτροπή Τιμητικών Διακρίσεων. Τα συναισθήματα είναι απερίγραπτα όταν τα έργα σου διακρίνονται ανάμεσα σε τόσα άλλα αξιόλογα έργα φοιτητριών/των και των τεσσάρων Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας. 

Ένα καλλιτεχνικό βιβλίο σου επελέγη να παρουσιαστεί στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, το 2020. Πώς νιώθεις όταν κάποιο καλλιτεχνικό κομμάτι σου καθίσταται επίτευγμα, καθώς φιλοξενείται σε τόσο σημαντικές διοργανώσεις και χώρους; 

Ως συνέχεια της βράβευσής μου στην 8η Μπιενάλε Φοιτητών και με την στήριξη του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών (πρώην Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης), μου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσω ένα νέο καλλιτεχνικό βιβλίο, το οποίο στην συνέχεια επιλέχθηκε να παρουσιαστεί στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά. Είναι πράγματι μεγάλη χαρά και τιμή τα έργα σου να φιλοξενούνται σε τέτοιου τύπου διοργανώσεις και χώρους, καθώς έτσι βλέπεις τις προσπάθειές σου να ανταμείβονται με τον πιο ιδιαίτερο τρόπο! 

Παράλληλα με τη φοίτηση σου στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη), παρακολούθησες μαθήματαμέσω Εrasmus– στο Πανεπιστήμιο της Βαλένθια. Τι διαφορές παρατήρησες ανάμεσα στα δύο αυτά εκπαιδευτικά ιδρύματα σε σχέση πάντοτε με το αντικείμενο σου; 

Οι διαφορές που διέκρινα ανάμεσα στα δύο Ιδρύματα αφορούσαν κυρίως στις υποδομές και στο πρόγραμμα σπουδών. Για παράδειγμα, στη Σχολή της Βαλένθια είχα πρόσβαση σε πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια και υλικά, όπως επίσης είχα και την ευκαιρία να παρακολουθήσω μαθήματα περφόρμανς, τοιχογραφίας και δημόσιας τέχνης, τα οποία εκείνη την περίοδο δεν προσφέρονταν στη Σχολή της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, παρά τις διαφορές αυτές, και οι δύο Σχολές υπήρξαν το ίδιο καθοριστικές για εμένα, καθώς μου προσέφεραν τα κατάλληλα εργαλεία για την μελλοντική μου πορεία. 

Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, θεωρείς ότι η τέχνη προωθείται επαρκώς στις διάφορες εκπαιδευτικές μονάδες της χώρας μας; 

Παρά τα υπάρχοντα προβλήματα στη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων της χώρας, πιστεύω ότι γίνεται μία σημαντική και αξιόλογη προσπάθεια από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα για την προώθηση και την εξέλιξη των τεχνών, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Κύριο ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια παίζει η συνεργασία και η συνεισφορά όλων των συμμετεχόντων στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με σκοπό να στηρίζουν και να βελτιώνουν τις συνθήκες με τις οποίες προάγονται οι τέχνες.  

Έχεις ήδη στο ενεργητικό σου μια πλούσια συμμετοχή σε εκθέσεις, δράσεις και εργαστήρια σε Ελλάδα και εξωτερικό. Τι σημαίνει για έναν ανερχόμενο καλλιτέχνη η άμεση έκθεση της δουλειάς του σε δημόσιους χώρους; Τι προσδοκίες γεννώνται για τη μετέπειτα πορεία του; 

Οι εκθέσεις για εμένα είναι κυρίως μία τεράστια ευκαιρία για να έρθω σε επαφή με τους θεατές. Nα συνδιαλλαγώ μαζί τους κι έτσι να δω τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν το έργο μου, πώς το προσλαμβάνουν και, στη συνέχεια, πώς το μεταφράζουν. Μέσα από τα σχόλια και τις απόψεις τους, μου δίνεται η δυνατότητα να αντιληφθώ πράγματα για τη δουλειά μου τα οποία, υπό άλλες συνθήκες, δεν θα παρατηρούσα. Η συνεχόμενη εκθεσιακή δραστηριότητα αποτελεί για εμένα ένα κίνητρο για να εξελίσσω τα έργα μου. Αντιμετωπίζω την κάθε έκθεση ως ένα ξεχωριστό στάδιο της πορείας μου, το οποίο οφείλω να ξεπερνάω σε κάθε επόμενη παρουσίαση. Προσπαθώ με αυτόν τον τρόπο να μην επαναλαμβάνομαι και να εκθέτω συνεχώς νέες ιδέες. 

Πώς επιδέχεσαι την κριτική του κοινού; Η άμεση επαφή με τους επισκέπτες στους εκθεσιακούς χώρους λειτουργεί ανατροφοδοτικά για εσένα; 

Δυστυχώς ή ευτυχώς, έχω λάβει τόσο θετικά όσο και αρνητικά σχόλια για τη δουλειά μου από ανθρώπους που βρίσκονται και μέσα και έξω από τον χώρο της τέχνης. Από την στιγμή που το έργο σου βρίσκεται εκτεθειμένο δημόσια, θα πρέπει να περιμένεις κάθε είδους κριτική. Σίγουρα μία αρνητική κριτική δεν είναι ποτέ ευχάριστη, ωστόσο, θεωρώ πως είναι πολύ πιο γόνιμη από ότι μία σειρά φιλοφρονήσεων, ιδιαιτέρως όταν αυτή η κριτική γίνεται καλοπροαίρετα. Το σημαντικό, βέβαια, σε κάθε περίπτωση είναι το πώς εσύ θα εκλάβεις την κάθε γνώμη, πώς θα τη διαχειριστείς και πώς θα τη χρησιμοποιήσεις εποικοδομητικά. Όπως ήδη προανέφερα, πολλά σχόλια και παρατηρήσεις τρίτων αυτά τα χρόνια συνέβαλλαν στην εξέλιξη του έργου μου σε τέτοιο βαθμό που πραγματικά πιστεύω πως χωρίς αυτά η δουλειά μου θα είχε μείνει στάσιμη. 

Υπάρχει κάτι πάνω στο οποίο εργάζεσαι την παρούσα στιγμή; 

Έπειτα από ένα σύντομο διάλειμμα που ακολούθησε μετά την αποφοίτησή μου από το Μεταπτυχιακό, έχω επιστρέψει στο εργαστήριό μου γεμάτος ενέργεια και με πολλές νέες ιδέες, τις οποίες ευελπιστώ να δείτε ολοκληρωμένες μέσα στους επόμενους μήνες. Αυτή την στιγμή, έχω εστιάσει στη δημιουργία μίας νέας σειράς έργων που συνδυάζει βίντεο, διαδικτυακά περιβάλλοντα και έντυπα, βασισμένη κατά κύριο λόγο στο τελευταίο σώμα δουλειάς, το οποίο παρουσίασα στην ΑΣΚΤ στο πλαίσιο της διπλωματικής μου εργασίας. 

Πώς φαντάζεσαι τον καλλιτέχνη Μάρκελλο σε ένα ιδανικό μέλλον; 

Να έχει την δυνατότητα να συνεχίζει αυτό που κάνει!  

Μάρκελλε, ευχαριστούμε πολύ! 

Εγώ ευχαριστώ! 

Photo album
Photo album
Photo album
Photo album
Recorded Routes
Recorded Routes
Recorded Routes
Recorded Routes
Recorded Routes
Αλφάβητο
Λεξικό
Τα κουλουράκια της γιαγιάς Ελένης
ₒ-ᵒ suit
ₒ-ᵒ suit
suit
ₒ-ᵒ suit
ₒ-ᵒ suit

Discover more!

Share