influencemag.gr

«ΑΤΙΤΛΟ»

«Η Χρύσα Λαμπρακοπούλου εμφανίζει την Ηλέκτρα να απευθύνει ένα γράμμα στον Ορέστη, προαναγγέλλοντας την επικείμενη δολοφονία της μητέρας τους, καθώς κουράστηκε να τον περιμένει. Η ιστορία ξεκινά με ένα εξώφυλλο – αφίσα art nouveau και διαδραματίζεται σε μετα-αποκαλυπτικό περιβάλλον, με τις φιγούρες σχεδιασμένες με μολύβι σε κίτρινο φόντο. Όταν η εστεμμένη μητέρα της επιστρέφει (εντυπωσιακή, με μακριά μαλλιά, σε αντίθεση με το ξυρισμένο κεφάλι της Ηλέκτρας), η κόρη της κάνει τα λόγια πράξη και την πυροβολεί».

Αθηνά Εξάρχου, Δρ ιστορίας της τέχνης

INNER VIEW

Ξένια Μουστάκα

Η δική σου Ηλέκτρα κουράστηκε να περιμένει τον Ορέστη κι αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να σκοτώσει την τοξική, μισητή της μητέρα. Γιατί η Ηλέκτρα έχει ξυρίσει τα μαλλιά της; Είναι άραγε απλώς μια επιλογή οπτικοποίησης της ηρωίδας ή μήπως υπάρχει κάποιο στερεότυπο που επιδιώκει να καταρρίψει το ξυρισμένο κεφάλι της μητροκτόνου Ηλέκτρας;

Το σχέδιό μου βασίστηκε στο κείμενο του Ευριπίδη, που παρουσιάζει μια Ηλέκτρα κοντοκουρεμένη, βρώμικη, να ζει απομονωμένη από τον κόσμο πενθώντας τη μοίρα της. Αμέσως, η εικόνα αυτή μού θύμισε μιαν άλλη αγαπημένη μου αντισυμβατική ηρωίδα, τη Furiosa, από την ταινία «Mad Max: Fury Road». Mία πανέμορφη γυναίκα -την υποδύεται η Charlize Theron- που, όμως, δε μένεις στα ωραία της μάτια και τα τέλεια ζυγωματικά της, αλλά σε συνεπαίρνει ο δυναμικός της χαρακτήρας. Άλλωστε, στο τέλος η λύτρωση έρχεται από εκείνην. Έτσι ήθελα να παρουσιάσω και τη δική μου Ηλέκτρα. Να μην κάθεται να κλαίει τη μοίρα της, αλλά να την παίρνει στα χέρια της, απαλλαγμένη από κάθε ίχνος ματαιοδοξίας, να αδιαφορεί για κάθε κοινωνικό στερεότυπο, να επικεντρώνεται στον μοναδικό στόχο της, την εκδίκηση.

Ποιο είναι το όριο της εξαρτητικής υπομονής κι αναμονής του Ορέστη; Ποιος είναι ο καταλύτης που επέσπευσε το δραματικό τέλος της δικής σου εκδοχής; Αν πάμε στο σήμερα, θεωρείς ότι είναι περισσότερο ή λιγότερο ελαστικά τα όρια της ανοχής μας σε τοξικά περιβάλλοντα σε σχέση με το παρελθόν; Πόσο πιο εύκολο είναι να περιμένεις από κάποιον άλλον να φτιάξει τα πράγματα για ‘σένα;

Βέβαια, εδώ η Ηλέκτρα σιγοβράζει μέσα στην πίκρα της και τις συνθήκες που δεν της επιτρέπουν να κάνει τίποτα, παρά να περιμένει τον αδερφό να προβεί σε πράξεις. Κι αν αυτός δε γυρίσει ποτέ; Σαν άλλος βάρβαρος που μάταια τον περιμένει, γιατί να μην πραγματοποιήσει η ίδια το σχέδιο της; Αυτή είναι άλλωστε που, στην εκδοχή του Ευριπίδη, δίνει το φονικό όπλο στο χέρι του Ορέστη. 

Στο σήμερα, τα όρια της ανοχής πρέπει να είναι μηδαμινά.

Έχουμε την τύχη και την ελευθερία  να μπορούμε να απελευθερωθούμε από ένα τοξικό περιβάλλον, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε πως είμαστε εγκλωβισμένοι μέσα σε αυτό και να βρούμε τη γνώση και τη δύναμη να το αντιμετωπίσουμε.

null

Discover more!

Share