influencemag.gr
Ο Bilos γεννήθηκε και μεγάλωσε στην πόλη της Πάτρας και είναι ένας από τους πιο δραστήριους και δημιουργικούς καλλιτέχνες της γενιάς του. Με προσωρινή έδρα τη Σόφια της Βουλγαρίας, συνεχίζει να εκφράζεται και να αποτυπώνει την ιδιαίτερη αισθητική του σχεδιάζοντας σε δημόσια κτίρια, καμβάδες και άλλες επιφάνειες. Έχοντας ως υπόβαθρο την τοιχογραφία, οι δημιουργίες του κινούνται στο καλλιτεχνικά όρια της τυπογραφίας, της εικονογράφησης και της αφαίρεσης.
‘Reminder’ , for ArtWalk3. Patras, Greece 2018. Shot by Ted Nikolakopoulos

Τα έργα του, με έμφαση στη λεπτομέρεια, είναι κατά βάση αφηρημένα, προσφέροντας την επιλογή στον αποδέκτη τους να τα αξιολογήσει και να τα ερμηνεύσει δίνοντας τη δική του οπτική. Οι συνθέσεις του που θυμίζουν νεκρή φύση είναι μια νέα προσέγγιση σε αυτό που κάποτε ήταν γράμματα και στοιχεία ενός κομματιού γκράφιτι. Τα χρώματά του είναι κυρίως έντονα, με ισχυρές αντιθέσεις και αποτελούν βασικό παράγοντα έκφρασης στις δημιουργίες του. Έχοντας συμμετάσχει σε αρκετές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, έργο του απέσπασε το Γ’ βραβείο στη Διοργάνωση “Bishop’s Art Prize 2015”, Norwich (UK). Όπως επισημαίνει και ο ίδιος, το γεγονός ότι τα γκράφιτι βρίσκονται σε κοινή θέα, ανοιχτά προς κριτική και απευθύνονται σε όλους είναι κάτι που προσδίδει γοητεία, αλλά συνάμα αποτελεί πρόκληση για τους καλλιτέχνες του δρόμου. Για όσα τον εμπνέουν και τον ελκύουν στην τέχνη της τοιχογραφίας, τις επιρροές, αλλά και τη διάθεση και τα μηνύματα που επιθυμεί να μεταφέρει μέσω των έργων του, μας μιλά στο Influence! 

INNER VIEW

Χαρά Ευδαίμων

Το έργο σου, αν και ως επί το πλείστον αφηρημένο, φέρει πάντα μια παραστατική αφήγηση, ανοιχτή σε ερμηνεία. Σε ποιους απευθύνεται και ποιες είναι οι επιρροές σου;

Αναπόφευκτα, τα έργα μου στον δημόσιο χώρο απευθύνονται στους κατοίκους μιας γειτονιάς, τους περαστικούς του εκάστοτε δρόμου και όποιου άλλου την προσοχή τραβήξουν. Αυτή είναι και η γοητεία αλλά και η πρόκληση του να δημιουργείς “εκεί έξω”. Το έργο σου είναι όχι μόνο σε κοινή θέα, προσιτό και διαθέσιμο, αλλά και ανοιχτό σε κάθε κριτική, αποδοχή ή μη, βανδαλισμό, κλπ. Μου αρέσει να βλέπω άλλους καλλιτέχνες να ξεπερνούν τα όρια αυτού που κάνουμε. Αυτό μπορεί να είναι η κλίμακα, η συχνότητα, η ποιότητα, οι ιδέες, το μέσο και οτιδήποτε νέο μπορεί να φέρει κάποιος στη σκηνή. Και είναι αυτοί οι καλλιτέχνες που με ωθούν κι εμένα στο να πάω παραπέρα. Υπάρχουν πάρα πολλά ονόματα για να αναφέρουμε μόνο μερικά… Έπειτα, υπάρχει έμπνευση από άλλες μορφές τέχνης, μουσική, κινηματογράφο, κλπ. Τεράστια έμπνευση για εμένα ήταν ένα φεστιβάλ τοιχογραφίας με τίτλο “Χρωμόπολις”, το οποίο έγινε σε 10 διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας, το 2002. Μια από τις πόλεις που φιλοξένησε το φεστιβάλ ήταν και η Πάτρα. Εκεί λοιπόν κι εγώ (13 ετών), έβλεπα καταπληκτικούς καλλιτέχνες να δημιουργούν κάτι που ήταν πέρα από τη φαντασία μου. Αυτό συνέβη την ίδια χρονιά που άρχισα να κάνω γκράφιτι, οπότε σίγουρα μου έδωσε μια ιδιαίτερη οπτική ως προς τις δυνατότητες του να ζωγραφίζεις σε έναν τοίχο δημόσια και πόσο εντυπωσιακό μπορεί να είναι. Μερικοί από τους καλλιτέχνες ήταν οι OsGemeos, Besok, Codeak, Στέλιος Φαϊτάκης, Nina, Woozy, Βασίλης Μαρκοσιάν, Stormie.

Έχοντας ως υπόβαθρο το graffiti, οι δημιουργίες σου εξερευνούν τα όρια της τυπογραφίας, της εικονογράφησης και της αφαίρεσης. Ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης σου στην ανάπλαση ενός τόπου ή μιας κοινότητας;

Εξαρτάται πάντα από το κάθε project. Πολλές φορές, χρησιμοποιώ δικές μου φόρμες και χρώματα, ώστε ναι μεν να εκφραστώ, αλλά και να αναβαθμίσω έναν τοίχο ή ένα κτήριο. Άλλες φορές, το έργο είναι εμπνευσμένο από τον περιβάλλοντα χώρο, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία, την ιστορία μιας γειτονιάς, κλπ. Ο σκοπός είναι πάντα να αποκτήσει νέα πνοή ένας χώρος και να ευχαριστεί, ειδικά όσους βλέπουν το κάθε έργο σε καθημερινή βάση. Δεν είναι το ίδιο με το να δεις απλά έναν πολύχρωμο τοίχο, περνώντας τυχαία από μπροστά του ή μέσα από το λεωφορείο/ αυτοκίνητο, κλπ.

O αντίκτυπος που έχουν τα χρώματα στις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας στην καθημερινή ζωή είναι δεδομένος. Δε θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε πως κάθε έργο σου ξεχωριστά προσφέρει ένα αίσθημα χαράς και αισιοδοξίας. Ποια είναι η διαδικασία πίσω από την επιλογή και τη χρήση των χρωμάτων σου;     

Με τα χρόνια, είχα διαφορετικές προσεγγίσεις όσον αφορά το χρώμα, αλλά και τις δικές μου προτιμήσεις. Σήμερα, το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στα κομμάτια μου, καθώς αποτελεί βασικό παράγοντα έκφρασης. Με τον κάθε συνδυασμό χρωμάτων που επιλέγω προσπαθώ να προσδώσω μια συγκεκριμένη διάθεση στο κάθε έργο. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι όντως φωτεινά και αισιόδοξα, ίσως επειδή κι εγώ υποσυνείδητα ικανοποιώ, μέσω των έργων μου, αυτά που με ευχαριστούν και μου προκαλούν αισιοδοξία και ειρήνη. Ωστόσο, κάποια κομμάτια είναι μονόχρωμα για να δίνουν έμφαση στις φόρμες.

Πώς επιτυγχάνεις τη διεπαφή μεταξύ εικόνας και περιεχομένου; Επικεντρώνεσαι πρωτίστως στο μήνυμα που θέλεις να μεταφέρεις και έπειτα δημιουργείς το τελικό έργο;

Δουλεύω πολύ στο χαρτί, όχι μόνο όταν πρέπει να προετοιμαστώ για ένα συγκεκριμένο έργο. Αφήνω όλες τις ιδέες μου να διαμορφωθούν στο χαρτί, την οθόνη ή σε συνδυασμό και των δύο. Έτσι, όταν πρόκειται να υλοποιήσω ένα έργο, εξαρτάται από την κλίμακα, την προθεσμία, κ.α. Αν μιλάμε για ένα κατά παραγγελία έργο, τότε τα βήματα είναι πολύ συγκεκριμένα: προσχέδια, τελικά σχέδια, επιλογή χρωμάτων, κλπ. Ειδικότερα, αν το έργο δεν αγγίζει τα όρια της αφαίρεσης, τότε ναι, κύριο λόγο έχει το μήνυμα και ακολουθούν τα υπόλοιπα. Όταν πραγματοποιώ μια τοιχογραφία με δική μου πρωτοβουλία προτιμώ πολύ συχνά τον αυτοσχεδιασμό.

BOERHINGER INGELHEIM PANORAMA

Αποτελείς ή υπήρξες μέλος μιας collectivas; Σε αντίθεση με ότι ισχύει για τους καλλιτέχνες των γκαλερί, μεταξύ των street artists παρατηρούνται αρκετά συχνά συμπράξεις. Τι σκοπό ή όφελος έχουν οι καλλιτέχνες graffiti από τέτοιου είδους συνεργασίες;

Έχω υπάρξει μέλος διάφορων crews όλα αυτά τα χρόνια. Πλέον είμαι μέλος των PSGKLUB και FMS. Το να είσαι μέλος ενός crew συνδέεται άρρηκτα με τη φιλία. Από εκεί και πέρα, σίγουρα μπορεί να έχει πολλά θετικά σε σύγκριση με το να δουλεύεις μεμονωμένα. Μεγάλης κλίμακας projects ολοκληρώνονται πολύ πιο γρήγορα, υπάρχει πολυφωνία και αυτό βοηθάει στο να υπάρχουν συνεχώς νέες ιδέες και προσεγγίσεις, και βέβαια, το δίκτυο επαφών είναι πολύ μεγαλύτερο. Αυτά είναι κάποια από τα θετικά της ομαδικότητας και των συνεργασιών.

Πιστεύεις ότι η τέχνη του street art και του graffiti θίγει πάντοτε την πολιτική κατάσταση μιας χώρας ή αγγίζει και άλλες παραμέτρους;

Όχι απαραίτητα. Αν δεν το κάνει άμεσα, δηλαδή ως πολιτικό σχόλιο (με τα όσα απεικονίζει), πιστεύω πως είναι δύσκολο να το καταλάβει κάποιος που ούτε καν θα προσέξει ένα έργο. Σε δεύτερο επίπεδο, το γκράφιτι και η τέχνη στο δρόμο πιθανόν να θίγουν έμμεσα την πολιτική κατάσταση μιας χώρας, ως πράξη. Το γεγονός ότι ένα μη αδειοδοτημένο έργο υπάρχει σε κάποιον τοίχο, ασχέτως περιεχομένου, ίσως αποτελεί ένα σχόλιο από μόνο του. Ο κόσμος του γκράφιτι, με τη στενή έννοια του όρου, υπάρχει και είναι κατανοητός σε όλες του τις εκφάνσεις σχεδόν αποκλειστικά από όσους βρίσκονται μέσα σε αυτόν και είναι μέλη του.

Πολύ συχνά απολαμβάνουμε τις δημιουργίες των υπαίθριων καλλιτεχνών και ψυχαγωγούμαστε από αυτούς, χωρίς όμως να τους συνδράμουμε οικονομικά. Τελικά, η “ανταμοιβή” είναι απλά το αποτέλεσμα της προσπάθειας που έχει καταβάλει κάποιος;

Πιστεύω πως αυτό εξαρτάται από το στόχο του κάθε καλλιτέχνη. Για κάποιους σταματάει εκεί, για κάποιους άλλους όχι. Ανταμοιβή μπορεί να είναι η αποδοχή ή η επιδοκιμασία ή ακόμα και η αποδοκιμασία για κάποιους, αν σε αυτό αποσκοπούν. Το να τοποθετείς πάντως τη δουλειά σου στο δημόσιο χώρο μπορεί με τη σειρά του να φέρει και τη χρηματική αμοιβή μέσα από νέα projects, εκθέσεις, παραγγελίες έργων, κλπ. 

Εκτός από την Ελλάδα, έχεις εκθέσει έργα σου σε χώρες, όπως: Γαλλία, Αγγλία, Αυστρία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Νότια Αφρική και Βουλγαρία. Ποιες διαφορές εντόπισες σε συνάρτηση με τον τόπο καταγωγής σου; Υπήρξε η ίδια αναγνώριση και ανταπόκριση;

Παρότι ζω στο εξωτερικό από το 2014, έχουν όντως υπάρξει ευκαιρίες να εκθέσω στην Ελλάδα, να πραγματοποιήσω τοιχογραφίες για φεστιβάλ, καθώς και πίνακες και τοιχογραφίες για ιδιώτες. Επίσης, έχουν υπάρξει κατά καιρούς δημοσιεύματα και συνεντεύξεις σε ελληνικά έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, γεγονός που με ευχαριστεί ιδιαίτερα. Η πλειοψηφία των projects και των εκθέσεων στις οποίες συμμετέχω αφορούν πολλές άλλες χώρες εκτός της Ελλάδας. Αυτό όμως πιστεύω ότι συμβαίνει λόγω των ευκαιριών που παρέχει το διαδίκτυο και η τεχνολογία. Με τη βοήθεια των social media και του internet γενικότερα, είναι πολύ πιο εύκολο να απευθυνθεί κανείς σε ένα παγκόσμιο και πολύ ευρύ κοινό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνονται εφικτές συνεργασίες και εκθέσεις οπουδήποτε στον κόσμο.

Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς την τέχνη του δρόμου;

Πιο περιοριστικός, μονότονος, οργανωμένος, καθαρός, αποστειρωμένος, βαρετός. 

Ποια είναι τα επερχόμενα projects που θα δούμε στην πορεία από τον “Bilos”;

Αρκετά από τα projects του 2022 θα είναι ένα βήμα προς τις τρεις διαστάσεις (αντικείμενα και γλυπτά), αλλά και τοιχογραφίες σε Ελλάδα και εξωτερικό. 

Σε ευχαριστούμε πολύ! Ήταν μεγάλη μας χαρά να σε φιλοξενήσουμε στο Influence για μία ακόμη φορά! Εις το επανιδείν!

Εγώ σας ευχαριστώ για την τιμή και τη συζήτηση!

Mural for Panaretos Foreign Language Centre
For Kvartal festival
‘Na Selo’ (At The Village)
“No Respect” (2014)
diptych
Commissioned mural for Russell Street Community Centre in Norwich, England.
A collaboration with GLOW in Sofia, Bulgaria for Kvartal Festival

Το γεγονός ότι ένα μη αδειοδοτημένο έργο υπάρχει σε κάποιον τοίχο, ασχέτως περιεχομένου, ίσως αποτελεί ένα σχόλιο από μόνο του.

All Made New
Remedies

Discover more!

Share