influencemag.gr

Η Φωτεινή Τατάρογλου, wood inlay artist, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στον Σχεδιασμό και την Τεχνολογία Ξύλου και Επίπλου. Η επεξεργασία του ξύλου είναι για εκείνη μια μνήμη που γεννήθηκε στο πλάι του πατέρα της, ο οποίος ήταν επιπλοποιός. Γεγονός που την οδήγησε να ακολουθεί, πιστά έως σήμερα, τον δρόμο της δημιουργίας και της έμπνευσης.

ΑΝΑΒΙΩΝΟΝΤΑΣ ΚΟΜΜΑΤΙ-ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΑΡΚΕΤΕΡΙ
Με έδρα τη Θεσσαλονίκη και το εργαστήρι της «Ξύλο… Πελεκητό!», αρέσκεται να σχεδιάζει και να κατασκευάζει εκλεπτυσμένα, υψηλής αισθητικής κι αξίας αντικείμενα. Για τη Φανή, η τέχνη της  marquetry είναι ένας τρόπος να εξερευνά τον ρόλο της φύσης στη σύγχρονη κοινωνία, με γνώμονα τις τρέχουσες παγκόσμιες οικολογικές και κοινωνικές κρίσεις. Η φιλοσοφία της είναι μια: RETHINK! Μιλήσαμε μαζί της για το έργο της και τον άκρως ενδιαφέροντα κόσμο της marquetry!

INNER VIEW

Βίκυ Μοιρώτσου

Το αντικείμενο των σπουδών σου είναι αρκετά ιδιαίτερο και μη κοινό. Στην οικογένειά σου υπήρχε ήδη ένας επιπλοποιός. Θα έλεγες ότι η επιλογή σου να ασχοληθείς με την συγκεκριμένη τέχνη ήταν ουσιαστικά μονόδρομος για εσένα;

Σίγουρα, το γεγονός ότι μεγάλωσα με πατέρα επιπλοποιό και έχοντας τη μυρωδιά του ξύλου (πάνω του, στο σπίτι μας, στο αυτοκίνητο του), όπως επίσης το γεγονός ότι σε κάθε εργασία του στο σπίτι ήμουν η «βοηθός του», με βοήθησε πολύ να καταλάβω πως δε θα μπορούσα να απέχω και πολύ από τον δρόμο της δημιουργίας, της κατασκευής και της έμπνευσης.

Πέρα από τις ανάλογες γνώσεις, ποιες άλλες αρετές θα πρέπει να διαθέτει κάποιος για να ασχοληθεί με την τέχνη της marquetry;

Το πιο βασικό είναι να κατανοήσουμε το ξύλο ως υλικό. Κάθε ξύλο έχει διαφορετική δομή, νερά, σχεδίαση, σκληρότητα, κλπ. Αν κατανοήσουμε κατά βάση αυτό το υλικό, η αρετή της υπομονής, για τη μαρκετερί, είναι το άλφα και το ωμέγα! Δε χρειάζεται να έχεις τρελές γνώσεις εάν θες να εξασκήσεις τη μαρκετερί σαν χόμπυ, αλλά χρειάζεται να έχεις πολλές γνώσεις και εμπειρία εάν θες να το εξασκήσεις ως επάγγελμα.

Εκτός από την κατασκευή μικρών επίπλων, καταπιάνεσαι επίσης και με τη συντήρηση και αναπαλαίωση τους. Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτή σου τη δραστηριότητα;

Rethink!!! Η φιλοσοφία μου είναι η εξής: Να διασώσω ότι έχει λησμονηθεί, να ανακυκλώσω ότι έχει απορρίψει ο άνθρωπος και να αναβιώσω, πάντοτε φιλικά προς το περιβάλλον και προς τον άνθρωπο, ό,τι μας δίνει απλόχερα η φύση! Αγαπώ το να διασώζω, να επαναχρησιμοποιώ έπιπλα ή διακοσμητικά που σχεδόν έχουν πεθάνει ή έχουν απ’ τον χρόνο ξεχαστεί.

Επιπλέον, ασχολείσαι με τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη διακόσμηση ξύλινων αντικειμένων. Ποια υλικά και τεχνικές χρησιμοποιείς;

Αγαπώ τον κόσμο της επιπλοποιίας και του σχεδιασμού. Δεν μπορώ να φανταστώ να σταματήσω να κάνω αυτό που κάνω!!! Τα υλικά που χρησιμοποιώ είναι οικολογικά, βιώσιμα και φιλικά τόσο προς τον άνθρωπο, όσο και προς το περιβάλλον. Οι τεχνικές και η μεθοδολογία που ακολουθείται βασίζονται στη γνώση και την εμπειρία της τεχνολογίας, της κατασκευής και των υλικών. Παρέχω υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και εξειδίκευσης.

Η εργασία σου απαιτεί μεγάλη λεπτομέρεια και συγκέντρωση. Αυτό είναι κάτι που νιώθεις ότι σε κουράζει ή είναι τελικά αυτό ακριβώς που σε κερδίζει στο τέλος της μέρας;

Κάποιες φορές το πρώτο. Ωστόσο, είτε πρόκειται για marquetry, είτε συντήρηση, είτε κατασκευή, η λεπτομέρεια και η συγκέντρωση είναι πράγματι διαλογιστική και στο τέλος της ημέρας, κερδίζει το δεύτερο!

Σε κάποια έργα σου έχεις αποτυπώσει σπουδαίες γυναικείες προσωπικότητες, όπως για παράδειγμα η Frida Kahlo. Πώς βλέπεις τη θέση της σύγχρονης γυναίκας στην ελληνική κοινωνία;

Η σύγχρονη γυναίκα στην ελληνική κοινωνία, και όχι μόνο, καλείται να ανταποκριθεί σε πολλαπλούς ρόλους, αλλά και οι αντιλήψεις από το παρελθόν και τα στερεότυπα ήθελαν τη γυναίκα υποδεέστερη σε σχέση με τον άντρα. Τα τελευταία χρόνια αυτό αρχίζει και αλλάζει. Οι γυναίκες έχουν μπει δυναμικά σε διάφορους χώρους και  τομείς, και δε διστάζουν να διεκδικήσουν όλα όσα θέλουν. Αυτό συνεπάγεται το γεγονός ότι πλέον πιστεύουμε περισσότερο στον εαυτό μας, υπάρχει εκτίμηση, υποστήριξη και αποδοχή! Η μαζική είσοδος των γυναικών στον χώρο εργασίας έχει οδηγήσει σε τεράστιες αλλαγές στον τομέα της οικονομίας! Θεωρώ πως όλο αυτό έχει να κάνει με την απελευθέρωση των κανόνων και ταυτόχρονα με τον δυναμισμό που υπάρχει -έτσι κι αλλιώς- στο γυναικείο φύλο. Έτσι, όσο αγωνιζόμαστε για να βάλουμε ένα τέλος στις εχθρικές συμπεριφορές και τον σεξισμό προς τη γυναίκα, τόσο τα πράγματα θα αλλάζουν προς το καλύτερο. 

Ζεις και δραστηριοποιείσαι επαγγελματικά στη Θεσσαλονίκη. Πόσο πρόσφορο είναι το έδαφος στην πόλη αυτή για μια τόσο ιδιαίτερη ενασχόληση, όπως η δική σου;

Επειδή εξειδικεύομαι σε μία τέχνη που δυστυχώς έχει σταματήσει να έχει άνθιση τα τελευταία χρόνια στην ελληνική κοινωνία, και επειδή είμαι εδώ για να αναβιώσω αυτή την τέχνη, δε θεωρώ πως η τοποθεσία παίζει τόσο σημαντικό ρόλο, όσο το πόσο καλός είσαι σε αυτό που κάνεις. Όπως και να έχει, η Θεσσαλονίκη αρχίζει να έχει τη δική της δυναμική, τουλάχιστον όσον αφορά τον κόσμο της τέχνης. Επίσης, καθώς οι τέχνες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στον πολιτισμό, θα έλεγα με σιγουριά πως έχει ξεκινήσει, εδώ και καιρό, το έδαφος σε αυτή τη πόλη να είναι ιδιαίτερα πρόσφορο!

Ποια είναι η στάση σου σχετικά με τη μακροχρόνια συζήτηση για το πού κατατάσσεται η marquetry. Είναι τέχνη ή χειροτεχνία;

Είναι τέχνη και μέτρα αιώνες. Τα πρώτα ευρήματα τα βρίσκουμε στην αρχαία Μεσοποταμία γύρω στο 3000π.Χ. και με μεγάλη άνθιση την περίοδο της Αναγέννησης. Αν και είναι χειρωνακτική εργασία, η marquetry ανήκει στις τέχνες!!!

Φωτεινή, μέχρι στιγμής, ποιο αντικείμενο από όλα τα έργα σου θεωρείς ότι σου έχει δώσει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση; 

Αυτή θα έλεγα πως είναι μία δύσκολη ερώτηση, καθώς οτιδήποτε δημιουργώ πηγάζει από μέσα μου και από την επιθυμία να φέρω εις πέρας οτιδήποτε μου ζητηθεί! Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο έργο, απλά μπορώ να πω με βεβαιότητα πως όταν πρόκειται για μία δύσκολη κατασκευή/δημιουργία, εκεί, προσπαθώ να ανταπεξέλθω στο challenge και ανυπομονώ να δω το αποτέλεσμα. Ίσως όμως τη μεγαλύτερη χαρά, μέχρι τώρα, να μου την έδωσε η ευκαιρία να διακοσμήσω δώδεκα απ’ τα τραπέζια του θρυλικού τρένου «Orient Express».

Αλήθεια, πώς νιώθεις που σου ανατέθηκε ένα τόσο σημαντικό πρότζεκτ, το οποίο κρύβει πίσω του τόση ιστορία;

Πώς νιώθω; Είναι σαν ένα όνειρο να βγαίνει πραγματικότητα..! Το «Οrient Express» μετράει πάνω από 100 χρόνια ιστορίας… Ξεκίνησε το 1883, καταγράφοντας χιλιάδες διαδρομές από το Παρίσι έως την Αθήνα, με ενδιάμεσες το Μιλάνο, τη Βοσνία και τη Θεσσαλονίκη. Το 1962, αγοράστηκε από την Ελλάδα και εξυπηρετούσε δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη έως την Κωνσταντινούπολη. Στις αρχές του 1977 σταμάτησε να λειτουργεί και μεταφέρθηκε σε μία αποθήκη, όπου έγινε χώρος φιλοξενίας για άστεγους ανθρώπους και αδέσποτα ζώα. Πριν από κάποιους μήνες, ξεκίνησε η φροντίδα του ώστε να ξεκινήσει από την αρχή δρομολόγια περιηγητικού ενδιαφέροντος στην περιοχή της Δράμας, ταξιδεύοντας μας σε άλλες εποχές. Έτσι, όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να διακοσμήσω με τα χεράκια μου και με την τεχνική της μαρκετερί τα δώδεκα τραπέζια ενός τέτοιου ιστορικού βαγονιού, το συναίσθημα που νιώθω δεν είναι άλλο από αυτό της χαράς, της συγκίνησης και της ευγνωμοσύνης. Νιώθω μεγάλη τιμή που με εμπιστεύτηκαν για αυτό το μεγάλο έργο, γνωρίζοντας πως έχω συμβάλει κι εγώ με τον τρόπο μου στη συνέχεια της ιστορίας του και των ταξιδιών του. Το ταξίδι τώρα αρχίζει… Τους ευχαριστώ πολύ!

Κλείνοντας, πού μπορεί κανείς να έρθει σε επαφή με το έργο σου; 

Στην περιοχή της Πλατείας Άθωνος, και συγκεκριμένα στην οδό Βαγδαμάλη 10, εδρεύει το «Ξύλο …Πελεκητό!». Αλλά μπορεί να με βρει κανείς είτε στον φυσικό μου χώρο, είτε στα social media και στην επίσημη ιστοσελίδα μου!

Φωτεινή, σ’ ευχαριστούμε πολύ!

Εγώ σας ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή την όμορφη συνέντευξη! Είστε υπέροχες!

IMG_20200522_110349_387
IMG_20200901_081819_773-scaled-e1634599011302
IMG_20210202_060044_444
the beatles
received_1153911761789898
frida kahlo

Discover more!

Share