influencemag.gr

Η πρώτη επαφή του χρήσης βαφής με σπρέι σε τοίχο ήταν στην νεαρή ηλικία των μόλις 14 ετών, όταν τον κέρδισε για πρώτη φορά η αντισυμβατική τέχνη της τοιχογραφίας. Έκτοτε, ο WASK παρέμεινε ένας πιστός, ενθουσιώδης καλλιτέχνης, ο οποίος δε σταματά ποτέ να πειραματίζεται, να εξελίσσεται και να ανακαλύπτει νέες τεχνικές.

Στην ήδη ενδιαφέρουσα πορεία του, έχει σχεδιάσει δημιουργίες του σε τοίχους καταστημάτων, σπιτιών αλλά και δημόσιων χώρων. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει παραγωγές, συνεργαζόμενος με μεγάλα ονόματα του χώρου, όπως είναι οι: Devoidness, MINT , Sota και Kollage. Ο Χρήστος, που υπογράφει τα έργα του με το ψευδώνυμο WASK, μιλά στο Influence για ότι έχει αποτελέσει για εκείνον έμπνευση, για όσα τον οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη της επιλογής λεπτομερειών και εννοιολογικών γραμμάτων στις δημιουργίες του, αλλά και για τα σχέδια και τα όνειρά του για το μέλλον.

INNER VIEW

Influence team

Πώς ξεκίνησε το ενδιαφέρον σου για την τέχνη της τοιχογραφίας; Μπορείς να μας δώσεις μια σύντομη εισαγωγή για το ποιος είσαι, ποια είναι η ιστορία σου και ποια η αφορμή που σε οδήγησε στον καλλιτεχνικό χώρο του γκράφιτι;

Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, πάντα μου άρεσε να σχεδιάζω και να δημιουργώ χρησιμοποιώντας τη φαντασία μου. Ανακάλυψα την τέχνη του graffiti σε αρκετά μικρή ηλικία, όταν ένας ξένος παράγοντας που γνώρισα με σύστησε σε αυτόν τον χώρο, δείχνοντάς μου τα έργα του. Απ’ την πρώτη κιόλας στιγμή, με είχε  δελεάσει η ιδέα του πώς μπορούσαν να παραμορφωθούν έτσι τα γράμματα και το πώς μπορούσες να τα φτιάξεις με τον δικό σου μοναδικό τρόπο. Οπότε, άρχισα να κάνω τα πειράματα μου στο χαρτί και στα σκέτσμπουκ μου, μέχρι το σημείο  που ήμουν έτοιμος να πιάσω τα σπρέι στα χέρια μου και να πειραματιστώ σε τοίχους. Ξεκίνησα τότε να ανακαλύπτω νέες δεξιότητες και τεχνικές, όπως και καινούρια ενδιαφέροντα πράγματα τα οποία, με πολλή δουλειά, μπορούσαν να  πάρουν ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.  Ο λόγος που επέλεξα το σπρέι ως το βασικό μου υλικό είναι επειδή μου δίνει τη δυνατότητα να μπορώ να κινούμαι άνετα στο περιβάλλον όπου βρίσκομαι, όπως και να φτιάχνω τα έργα μου με ένα -όχι και τόσο- συνηθισμένο μέσο.

Θυμάσαι το πρώτο γκράφιτι που ζωγράφισες σε τοίχο; Πώς βλέπεις εσύ ο ίδιος την εξέλιξη της τεχνικής σου μέσα στον χρόνο;

Θυμάμαι χαρακτηριστικά το πρώτο γκράφιτι που επιχείρησα να κάνω σε τοίχο, διότι δεν είχε καμία σχέση με το να σχεδιάζεις σε χαρτί. Την πρώτη φορά που πήγα να σχεδιάσω σε τοίχο, ήθελα να βγάλω ένα σχέδιο που ήδη είχα προετοιμάσει σε χαρτί, αλλά αρκετά γρήγορα κατάλαβα ότι ο βαθμός δυσκολίας ήταν αισθητά μεγαλύτερος. Βέβαια, αυτό δε με εμπόδισε απ’ το να χρησιμοποιώ καθημερινά -ολοένα και περισσότερο- το σπρέι ως βασικό υλικό. Με τον καιρό, άρχισα να κατανοώ το υλικό μου και τις διαφορετικές τεχνικές που μπορούσα να εφαρμόσω, και κάθε φορά προσπαθώ να ενσωματώνω όλα τα καινούρια πράγματα που μαθαίνω στα έργα μου, ώστε να εξελίσσομαι διαρκώς και να μην μένω ποτέ στάσιμος.

Τι σημαίνουν τα αρχικά WASK; Ποιος είναι ο συμβολισμός που κρύβεται πίσω από το ψευδώνυμο με το οποίο υπογράφεις τις δημιουργίες σου;

 Τα αρχικά WASK σημαίνουν: WORK, ART, STYLE, KAMIKAZE. Ξεκινούν με την ιδεολογία ότι όλα προέρχονται από τη δουλειά (work), ότι δηλαδή για να πας μπροστά και να εξελίξεις αυτό που κάνεις, απαιτείται όσο το δυνατόν περισσότερη εξάσκηση. Όσο καλός κι αν γίνεις σε αυτό που κάνεις, θα υπάρχει πάντα κάτι παραπάνω που μπορείς να μάθεις και να δουλέψεις πάνω σε αυτό. Γι’ αυτό και επέλεξα να μπει πρώτο στη σειρά των γραμμάτων του ονόματός μου, επειδή όλα ξεκινάνε από την σκληρή δουλειά και το πόσο επίμονος είσαι σε αυτή. Έπειτα, χρειάζομαι την τέχνη, το ελεύθερο πνεύμα, τη φαντασία και τη  δημιουργικότητα για να μπορέσω  να είμαι πάντα παραγωγικός και να εξασκώ την τέχνη (art) που με καλύπτει. Το τρίτο γράμμα (s) του ονόματός μου είναι για την λέξη style, η οποία υποδηλώνει ένα προσωπικό και χαρακτηριστικό στυλ τόσο στα γράμματά μου, όσο και στα σχέδιά μου εκτός graffiti. Με λίγα λόγια, είναι το ιδιαίτερο στυλ που με κάνει αυτό που είμαι. Το τελευταίο γράμμα K από το kamikaze, συμβολίζει τον τερματισμό ενός χαρακτηριστικού Style και την αρχή ενός καινούργιου. Αυτό σημαίνει ότι όταν καταφέρω να φέρω ένα συγκεκριμένο στυλ γραμμάτων στο επίπεδο που επιθυμώ, καθιστώ τον τερματισμό του, ώστε να μπορέσω  να κάνω την εκκίνηση  ενός νέου στυλ. Ο  στόχος αυτής της διαδικασίας είναι να εξελίσσομαι συνεχώς και να μη μένω ποτέ στάσιμος, γεννώντας καινούργιες και πρωτοπόρες ιδέες κάθε φορά, με την προϋπόθεση ότι έχω ήδη τελειοποιήσει την προηγούμενη τεχνική.

Τι είναι αυτό που σε ελκύει στη χρησιμοποίηση των γραμμάτων ως την κυρίαρχη θεματολογία των έργων σου;

Τα γράμματα μού προσφέρουν την ελευθερία και την άνεση να τα παραμορφώνω και να τα σχεδιάζω με όσους τρόπους θελήσω. Υπάρχουν άπειρες δυνατότητες για να δημιουργήσω -μπορώ να τα κάνω 3D, ζωγραφικά, ακόμα και καλλιγραφικά. Για αυτό τον λόγο επιλέγω τα γράμματα ως τη βασική μου θεματολογία, διότι κάθε φορά έχω την ικανότητα να τα μεταλλάσσω και να τα διαμορφώνω με τον δικό μου ξεχωριστό τρόπο.

Τι μπορεί να σε παρακινήσει, ώστε να πιάσεις αυθόρμητα το σπρέι στα χέρια σου και να αρχίσεις να «βάφεις» έναν τοίχο;

Πολλά είναι εκείνα τα οποία μπορούν να με παρακινήσουν, ώστε να ξεκινήσω να βάφω. Μία από τις πιο έντονες και χαρακτηριστικές αφορμές για να ζωγραφίσω είναι η μουσική. Ο ρυθμός της μουσικής μπορεί να με κάνει να θέλω να χορέψω και κρατώντας  το σπρέι στα χέρια μου, έχω τη  δυνατότητα να βγάλω όλη την ενέργεια και τις κινήσεις μου πάνω στον τοίχο. Πολύ μεγάλο ρόλο παίζει επίσης και η ψυχική μου κατάσταση. Αν είμαι καλά ψυχολογικά και έχω όρεξη, μπορώ να κάθομαι  με τις ώρες απέναντι απ’ τον τοίχο, να τον  παρατηρώ, να βάφω, να αλλάζω ξανά και ξανά τις λεπτομέρειες. Τέλος, ακόμη ένας παράγοντας είναι η παρέα που μπορεί να έχω μαζί μου. Μια καλή παρέα μου δίνει την ευχαρίστηση και την άνεση να κάθομαι να βάφω για ώρες, χωρίς να υπολογίζω τον χρόνο ή την κούραση.

Ποιοι είναι οι καλλιτέχνες -είτε μέσα, είτε έξω από το χώρο του γκράφιτι- που ενέπνευσαν το τρέχον στυλ σου και αποτέλεσαν έμπνευση ή επιρροή στον τρόπο που σκέφτεσαι και σχεδιάζεις;

Τα άτομα που με επηρέασαν σε πολύ μεγάλο βαθμό στον χώρο του γκράφιτι, είναι κυρίως οι: DEVOIDNESS, SOTA και MINT. Βέβαια, με τον καιρό γνώρισα και άλλους καλλιτέχνες, οι οποίοι με βοήθησαν να δω πράγματα τα οποία ενδεχομένως μόνος μου να μη τα είχα προσέξει. Το μεγαλύτερο, όμως, ρόλο στη ζωή και την πορεία μου σε αυτόν τον χώρο έπαιξαν αυτοί οι τρεις στους οποίους προαναφέρθηκα. Οι άνθρωποι αυτοί με στήριξαν από νεαρή ηλικία και μου έμαθαν αρκετά πράγματα σχετικά με το σχέδιο. Μου έδειξαν πώς να παίζω στην επιφάνεια του τοίχου, συνέβαλαν στο να αποκτήσω αυτή την άνεση και τον αέρα με το υλικό μου. Από τον καθένα ξεχωριστά αποκόμισα πολλές διαφορετικές γνώσεις και τεχνικές. Σε αυτά τα άτομα είμαι ευγνώμων και οφείλω αυτό που είμαι σήμερα, αλλά και αυτό που θα είμαι αύριο.

Χρήστο, αν και μόλις 19 ετών, φαίνεται ότι συνεχώς εξελίσσεσαι και αλλάζεις το στυλ σου, κάτι που είναι πραγματικά εφευρετικό! Παρατηρούμε επίσης ότι σου αρέσει να συνεργάζεσαι και έχεις ήδη συμμετάσχει σε πολλές παραγωγές γνωστών ονομάτων στον χώρο του γκράφιτι. Τελικά, η συνεργασία είναι αρωγός της εξέλιξης σου και τι θεωρείς ότι αποκομίζεις από τέτοιου είδους  συμπράξεις;

Βρίσκω αρκετά ενδιαφέρον να αλλάζω το στυλ μου συχνά, για να μη νιώθω  ότι μένω στάσιμος. Έχω συνεχώς την ανάγκη για κάτι διαφορετικό, οπότε μάλλον έτσι δικαιολογούνται οι πολλαπλές αλλαγές στα έργα μου. Σίγουρα κάθε συνεργασία είναι θετική για την εξέλιξή μου, καθώς αυξάνει το ενδιαφέρον μου για τον χώρο του graffiti, μιας και ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να μου δείξει τεχνικές και πράγματα που ίσως να μη γνωρίζω ήδη. Επίσης, μου φαίνεται αρκετά ενδιαφέρον να συνεργάζομαι και με άλλους καλλιτέχνες του χώρου -είτε της χώρας μου, είτε του εξωτερικού- γιατί νιώθω αρκετά οικεία τη βάση της κοινής ασχολίας μας, ακόμα κι αν δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα. Θεωρώ ότι, σε συνεργασία μεταξύ μας, μπορούμε να κάνουμε μία πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και δυνατή παραγωγή. Άλλωστε, μέσω των ομαδικών συνεργασιών επιτυγχάνεται και μεγαλύτερη διαφήμιση ως προς όλους τους καλλιτέχνες. Πράγμα που, κατά τη γνώμη μου, είναι πολύ χρήσιμο και αναγκαίο στον συγκεκριμένο χώρο, γιατί όπως και να το κάνουμε, παγκοσμίως υπάρχει η graffiti κοινότητα και είναι καλό οι καλλιτέχνες μεταξύ τους να διαφημίζουν ο ένας τον άλλον, για να υπάρχει και η ανάλογη ανταπόκριση από το κοινό στο οποίο απευθύνονται

Από τι μπορεί να αποτελείται μια τοιχογραφία που θα δεις τυχαία στον δρόμο για να σε κάνει να σταματήσεις και να τη «χαζέψεις»;

Για να μου τραβήξει την προσοχή ένα κομμάτι συνήθως θα πρέπει να αποτελείται από καλοφτιαγμένες βάσεις, όπως και από αρκετά καλά lines (περιγράμματα). Άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν να είναι μια έντονη παλέτα χρωμάτων ή το συγκεκριμένο θέμα το οποίο έχει επιλέξει να αποτυπώσει ο καλλιτέχνης. Επίσης, μπορεί να μου φανούν ενδιαφέροντα τα δομικά στοιχεία που μπορεί να έχει το σχέδιο: η σύνθεσή του, η δυναμική του ή η τεχνοτροπία που μπορεί να έχει χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης, ώστε να μπορέσει να πραγματοποιήσει το σχέδιό του στον τοίχο.

Ως σύγχρονος καλλιτέχνης του δρόμου, μέσα από ποια «μονοπάτια» επεκτείνεις περαιτέρω τις γνώσεις και τις τεχνικές σου; Πιστεύεις ότι για μια επιτυχημένη πορεία, το ταλέντο και η εξάσκηση αρκούν ή είναι απαραίτητες και οι ανάλογες σπουδές;

Ένα από τα μέσα τα οποία με βοηθούν, κατά έναν μεγάλο βαθμό, να επεκτείνω τις γνώσεις μου είναι το διαδίκτυο. Μέσω αυτού, έχω τη δυνατότητα να μπορώ να δω έργα από όλους τους καλλιτέχνες στον κόσμο και να εμπνευστώ από εκείνους, ώστε να μπορέσω να εξελίξω τα μελλοντικά μου σχέδια. Άλλος ένας δρόμος είναι οι νέες γνωριμίες και οι ήδη υπάρχουσες σχέσεις με άτομα του χώρου, τα οποία μοιράζονται τις γνώσεις τους μαζί μου. Τέλος, είναι η εξάσκηση και το ακατάπαυστο σχέδιο πάνω στο θέμα, ώστε να μπορώ να το εξελίσσω και να το μεταλλάσσω συνεχώς. Τώρα, όσον αφορά τις σπουδές πάνω στο αντικείμενο, σίγουρα είναι σημαντικές διότι μαθαίνεις πολλά πράγματα τα οποία δεν θα μπορούσες να γνωρίζεις διαφορετικά. Επίσης, σου δίνουν τη δυνατότητα να μπορείς να παρουσιάσεις πιο εύκολα έργα σου σε κάποια γκαλερί. Οπότε, οι ανάλογες σπουδές παίζουν μεγάλο ρόλο και στο χώρο του γκράφιτι πλέον.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδια σου; Πώς βλέπεις τον εαυτό σου στον χώρο της τέχνης του δρόμου τα επόμενα χρόνια;

Πρωταρχικός μου στόχος είναι να περάσω στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ώστε, μέσω των σπουδών, να αποκτήσω τις ανάλογες γνώσεις και τα αντίστοιχα πτυχία, τα οποία θα με βοηθήσουν να πραγματοποιήσω μεγαλύτερα σχέδια που έχω για το μέλλον. Μελλοντικά, θα ήθελα επίσης να μου δοθεί η ευκαιρία να συνεργαστώ με ακόμη περισσότερους καλλιτέχνες του χώρου, τόσο της χώρας μου όσο και με καλλιτέχνες που βρίσκονται στο εξωτερικό. Μέσα στο πλάνο μου είναι, τέλος, να μεταφέρω τα κομμάτια μου σε μεγαλύτερες επιφάνειες, όπως είναι οι προσόψεις κτιρίων, αλλά και να διαφημίσω την τέχνη του δρόμου σε γκαλερί -κάτι που δε συναντάται ιδιαίτερα συχνά!

Χρήστο, σ’ ευχαριστούμε πολύ! Καλή συνέχεια!

Κι εγώ σας ευχαριστώ, πραγματικά!

9-scaled
scaled
7-scaled

Μία από τις πιο έντονες και χαρακτηριστικές αφορμές για να ζωγραφίσω, είναι η μουσική.

1-scaled
3-scaled
10-scaled
4-scaled

Discover more!

Share