influencemag.gr

Σχεδιάστριες που τάραξαν τα νερά της μόδας

Η μόδα δεν είναι απλά το επόμενο “trend” που θα ακολουθήσεις, είναι ένας τρόπος έκφρασης και ζωής. Μέσα από τα υφάσματα, τα χρώματα, τις γραμμές, μπορούμε να εκφράσουμε ένα μέρος της προσωπικότητάς μας, να αναδείξουμε ή να εφεύρουμε το προσωπικό μας στυλ -μια διαδικασία που σχετίζεται βαθιά με την ψυχοσύνθεσή μας. Η αγαπημένη Coco Chanel είχε πει :

“Μόδα δεν είναι απλά και μόνο τα φορέματα που βλέπουμε σε κάθε κολεξιόν. Η μόδα υπάρχει στον αέρα, στον δρόμο, έχει να κάνει με τις ιδέες του καθενός, τον τρόπο που ζει και συμπεριφέρεται. Αυτό που συμβαίνει κάθε στιγμή είναι μόδα”.

Ο χώρος της μόδας έχει “γεννήσει” μερικές από τις πιο πρωτοπόρες γυναίκες σχεδιάστριες και επιχειρηματίες, που με τις καινοτόμες και ανατρεπτικές ιδέες τους καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό τον γυναικείο τρόπο ντυσίματος. Σχεδιάστριες που έκαναν την επανάστασή τους μέσα από τον τρόπο που αντιμετώπιζαν τη μόδα, αλλά και τα ίδια τα σχέδια που δημιούργησαν και οι οποίες αποτέλεσαν έμπνευση για κάθε γυναίκα, ασκώντας επιρροή μέχρι και σήμερα. Jeanne Lanvin Γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας υψηλής ραπτικής και μία από τις πρώτες γυναίκες επιχειρηματίες στο χώρο της μόδας, η Jeanne Lanvin δημιούργησε τον δικό της οίκο το 1889. Τα ρούχα που έκανε για την κόρη της άρχισαν να τραβούν την προσοχή αρκετών πλουσίων, οι οποίοι ζήτησαν αντίγραφα για τα δικά τους παιδιά. Σύντομα, η Lanvin έφτιαχνε φορέματα για τις μητέρες τους και μερικά από τα πιο διάσημα ονόματα στην Ευρώπη συμπεριλήφθηκαν στην πελατεία της νέας μπουτίκ της, στην οδό du Faubourg Saint-Honoré στο Παρίσι. Άνοιξε καταστήματα αφιερωμένα στη διακόσμηση του σπιτιού, τα ανδρικά ενδύματα, τις γούνες και τα εσώρουχα. Ωστόσο, η πιο σημαντική επέκτασή της ήταν η δημιουργία της Lanvin Parfums SA το 1924 και η εισαγωγή του χαρακτηριστικού αρώματος της, Arpège, το 1927, εμπνευσμένο από τον ήχο της κόρης της Marguerite που εξασκούνταν στο πιάνο. ( Arpège είναι γαλλικά για τη λέξη arpeggio.) Το άρωμα έχει αναφερθεί ως το “άρωμα των 1000 λουλουδιών” και η επίσημη ονομασία του προέρχεται από τον μουσικό όρο αρπέτζιο < Το αρπέτζιο (στα  ιταλικά) είναι ένας τύπος σπασμένης χορδής, στην οποία οι νότες που συνθέτουν μια χορδή, παίζονται ή τραγουδιούνται με αύξουσα ή φθίνουσα σειρά. Madeleine Vionnet Η Vionnet άλλαξε το χώρο της μόδας για πάντα, όταν ξεκίνησε το δικό της ατελιέ το 1912. Η ίδια έγινε αμέσως γνωστή για τη ”γλυπτική” της προσέγγιση στα ρούχα, με  επιρροές από τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και τους σύγχρονους χορούς της Isadora Duncan. Xρησιμοποίησε στα σχέδιά της τις ιδιαίτερες πτυχώσεις και τα ντραπέ στοιχεία, με τα οποία συχνά διακοσμούσε τις δημιουργίες της. Οι κυρίες της εποχής γοητεύτηκαν αμέσως από τα άνετα και συγχρόνως κομψά κομμάτια της. Αποφεύγοντας τους κορσέδες, το γέμισμα, το σφίξιμο και οτιδήποτε αλλοίωνε τις φυσικές καμπύλες του σώματος μιας γυναίκας, έγινε γνωστή για τα ρούχα που τόνιζαν τη φυσική γυναικεία μορφή. Όπως είχε δηλώσει και η ίδια:

”Όταν μια γυναίκα χαμογελάει, τότε πρέπει να “χαμογελάει” και το φόρεμα που φοράει.”

Αγωνίστηκε για τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων στη μόδα. Ίδρυσε αυτό που, εκείνη την εποχή, θεωρούνταν ”επαναστατικές εργασιακές πρακτικές”: αμειβόμενες διακοπές και άδεια μητρότητας, ημερήσια φροντίδα και τραπεζαρία σίτισης, καθώς επίσης και μόνιμο οικογενειακό γιατρό και οδοντίατρο για όλους τους εργαζόμενους. Η έναρξη του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου ανάγκασε τη Vionnet να κλείσει τον οίκο μόδας της το 1939, και αποσύρθηκε το 1940. Συνολικά δημιούργησε περίπου 12.000 ρούχα κατά τη διάρκεια της καριέρας της. Claire McCardell Πρόκειται για τη γυναίκα που σύστησε την αθλητική μόδα στο γυναικείο ένδυμα. Θεωρείται η «εφευρέτρια» του ready-to-wear ντυσίματος. H επιρροή που άσκησε στη μόδα ήταν τόσο σημαντική, ώστε ο President Harry S. Truman να την τιμήσει με το βραβείο “Women’s National Press Club”, το 1950. Ήταν επίσης η πρώτη γυναίκα σχεδιάστρια που ψηφίστηκε με τον τίτλο ”America’s Women of Achievement”. Coco Chanel Δεν χρειάζονται συστάσεις γι’ αυτήν τη γυναίκα, μια κλασσική σχεδιάστρια που όρισε την έννοια του διαχρονικού στιλ και άσκησε τεράστια επιρροή στο χώρο της μόδας. Ο οίκος Chanel, τον οποίο δημιούργησε η ίδια, είναι από τους πιο αξιοσέβαστους και πιο ισχυρούς στον κόσμο και συνεχίζει να εξελίσσεται σημαντικά ακόμα και σήμερα. Ήταν εκείνη που αποφάσισε ότι οι γυναίκες μπορούν επίσης να φορούν πιο ανδρόγυνου ύφους ρούχα και η αισθητική των δημιουργιών της ήταν εμπνευσμένη από το ανδρικό ντύσιμο. Το little black dress, το tweed jacket και το statement cocktail κολιέ, είναι μερικές μόνο από τις πιο διαχρονικές προτάσεις της Coco. Ήταν η πρώτη σχεδιάστρια που χρησιμοποίησε το jersey ύφασμα σε όλη της τη συλλογή, ενώ μέχρι τότε τo συγκεκριμένο υλικό προοριζόταν κυρίως για εσώρουχα. Επίσης, ήταν η πρώτη που δημιούργησε πιο κοντά και ”εύκολα” ρούχα (όσον αφορά την κίνηση), απελευθερώνοντας τις γυναίκες από τους ασφυχτικούς κορσέδες και τις άβολες φούστες. Είναι η μόνη σχεδιάστρια μόδας που αναφέρεται στο περιοδικό Time, στη λίστα με τους 100 πιο σημαντικούς ανθρώπους του 20ού αιώνα. Δραστήρια δημιουργός μόδας, η Chanel επέκτεινε την επιρροή της πέρα από τα ρούχα και σε κοσμήματα, τσάντες και αρώματα. Το χαρακτηριστικό άρωμά της, Chanel No. 5, έχει γίνει ένα εμβληματικό προϊόν και η ίδια η Chanel σχεδίασε το φημισμένο μονόγραμμά της, το οποίο χρησιμοποιείται από τη δεκαετία του 1920. Mary Quant Η Mary Quant, βρετανίδα σχεδιάστρια μόδας και fashion icon, έπαιξε τεράστιο ρόλο στη mod κουλτούρα (=υποκουλτούρα βασισμένη στη μόδα και τη μουσική) και θεωρείται η εφευρέτρια της μίνι φούστας και των «καυτών» shorts (= πολύ κοντά σορτσάκια). Έδωσε στη μίνι φούστα το συγκεκριμένο όνομα, εμπνευσμένο από την αγαπημένη της μάρκα αυτοκινήτου (Mini). Το ανατρεπτικό για την εποχή στιλ και τα νέα μήκη των ρούχων της θεωρήθηκαν πολύ σέξι για την εποχή, απελευθερώνοντας τα στερεότυπα που υπήρχαν τότε στο γυναικείο ντύσιμο. Εκείνη είπε κάποτε: “Ήταν τα κορίτσια που περπατούσαν στην King’s Road που εφηύραν το μίνι. Οι γυναίκες που το φορούν είναι περίεργα θηλυκές, αλλά η θηλυκότητά τους έγκειται στη στάση ζωής και όχι στο ντύσιμό τους….” Τα κοντά φορέματά της σε έντονα χρώματα, σε συνδυασμό με printed και funky καλσόν, όρισαν μια ολόκληρη εποχή… Elsa Schiaparelli Μαζί με την Coco Chanel, τη μεγαλύτερη αντίπαλό της, θεωρείται ως μία από τις πιο εξέχουσες μορφές της μόδας μεταξύ των δύο Παγκοσμίων Πολέμων. Ξεκίνησε μια νέα συλλογή πλεκτών στις αρχές του 1927, χρησιμοποιώντας μια ειδική βελονιά διπλής στρώσης που δημιουργήθηκε από Αρμένιους πρόσφυγες, και σχεδιάζοντας πουλόβερ με σουρεαλιστικές εικόνες trompe-l’œil, μια τεχνική που δημιουργεί την οπτική ψευδαίσθηση των 3 διαστάσεων. Παρόλο που τα πρώτα της σχέδια εμφανίστηκαν στη Vogue, η επιχείρηση απογειώθηκε πραγματικά με ένα μοτίβο, που έδωσε την εντύπωση ενός κασκόλ τυλιγμένο στο λαιμό του χρήστη. Τα σχέδια της επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από το κίνημα του Σουρεαλισμού και τους εκπροσώπους του, όπως τον Ισπανό ζωγράφο Salvador Dalí και τον Γάλλο ποιητή, εικαστικό και συγγραφέα Jean Cocteau. Vivienne Westwood Πρόκειται για τη γυναίκα που εισήγαγε ρεύματα, όπως το πανκ και το new wave στον χώρο της μόδας, ενώ κατάφερε να καταστήσει αναπάντεχα κομψά, ρούχα όπως: τα τοπ με παραμάνες, τα φημισμένα καρό και τις πανύψηλες πλατφόρμες. Είναι υπεύθυνη για τη συνάντηση της υψηλής μόδας με την punk αισθητική. Εκτός από επιχειρηματίας και σχεδιάστρια, η Βιβιέν Γουέστγουντ είναι επίσης ενεργή ακτιβίστρια, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα πολιτικά δικαιώματα και την κλιματική αλλαγή, στοιχεία που συχνά αντικατοπτρίζονται και στις δημιουργίες της. Σε μια συνέντευξη του 2007, η Westwood μίλησε εναντίον αυτού που θεωρεί ως ”ναρκωτικό του καταναλωτισμού”. Το 2018 έκανε πρεμιέρα μια ταινία ντοκιμαντέρ για τη ζωή της, με τίτλο Westwood: Punk, Icon, Activist. Τον επόμενο χρόνο, η Isabel Sanches Vegara έγραψε και η Laura Callaghan εικονογράφησε τη “Vivienne Westwood”, μία από τις σειρές ”Little People, Big Dreams” που εκδόθηκε από τη Frances Lincoln Publishing. Rei Kawakubo Αυτή και ο Yohji Yamamoto στα ’80s, παρουσίασαν ένα νέο είδος μόδας, λαμβάνοντας επιρροές από τη δυτική και ιαπωνική μόδα. Κατόρθωσε να περάσει μια τελείως διαφορετική αντίληψη από αυτήν που υπήρχε ως τότε απέναντι στον τρόπο ντυσίματος. Aπρόβλεπτη και ριζοσπαστική, μέχρι και σήμερα θεωρείται από τις πιο αντισυμβατικές σχεδιάστριες που έχουν υπάρξει ποτέ, μιας και πάντα αμφισβητούσε τις παραδοσιακές δομές της μόδας. Έχει τον τίτλο ”βασίλισσα της μόδας”, μα τη μόδα δεν τη σπούδασε ποτέ. Φοίτησε στο Keio University, Fine Arts και Ιστορία της αισθητικής. Το 1969 ίδρυσε το δικό της label ρούχων “Comme des Garçons”, το όνομα του οποίου είναι εμπνευσμένο από ένα γαλλικό τραγούδι του Francoise Hardy. Το 1982 η εταιρία της συμμετείχε στο πρώτο της fashion show στο Παρίσι, ενώ το 2000 το Harvard University της απένειμε το βραβείο Design Excellence Award και δήλωσε πως ”αυτή η γυναίκα, σχεδόν εφηύρε το μαύρο”. Στις 4 Μαΐου του 2017 έκανε στο Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης, μία έκθεση με πάνω από 150 δημιουργίες υψηλής ραπτικής, με τον τίτλο ”Art of the In-Between”. Ήταν η δεύτερη φορά στην ιστορία που το μουσείο φιλοξένησε έκθεση μίας εν ζωή σχεδιάστριας. Donna Karan Τα ευκολοφόρετα chic και basic κομμάτια της επηρέασαν αμέσως τον χώρο της μόδας. Μέσα από τα καθημερινά looks που λάνσαρε, και τα οποία μπορούσαν να φορεθούν από το πρωί εως το βράδυ, έδωσε στις γυναίκες το μήνυμα ότι είναι θεμιτό να θέλουν να κάνουν καριέρα. Ήταν από τις πρώτες σχεδιάστριες που παρουσίασαν το λεγόμενο ”power dressing”, ενδύματα για την εργαζόμενη πλέον γυναίκα που πρόσφεραν δυναμισμό και την έκαναν να δείχνει «αποδεκτή» στον τότε ανδροκρατούμενο επιχειρηματικό και εργασιακό χώρο. Miuccia Prada Το 1978, ως η νεότερη εγγονή του Mario Prada, η Miuccia γίνεται η επικεφαλής σχεδιάστρια της Prada και η ιδρύτρια της θυγατρικής της εταιρείας, Miu Miu. Το βάθος που έχουν τα σχέδια της θα μπορούσαν να μεταφραστούν και ως έργα τέχνης, έχοντας εμπνεύσει με τα ρούχα της γυναίκες σε όλον τον κόσμο. Με διδακτορικό στις Πολιτικές Επιστήμες, η Prada εμβαθύνει στις συλλογές τις, ενώ είναι από τις λίγες που τόσο αριστουργηματικά καταφέρνουν να συνδυάσουν διαφορετικά patterns και στιλ μαζί. Τον Μάρτιο του 2013, η Miuccia ανακηρύχθηκε μία από τις πενήντα καλύτερα ντυμένες γυναίκες άνω των 50 ετών από το Forbes και το 2014, το ίδιο περιοδικό την απαριθμούσε ως την 75η πιο ισχυρή οικονομικά γυναίκα στον κόσμο. Ενώ πολύ νωρίτερα, το 2002, η Prada άνοιξε το δικό της μουσείο σύγχρονης τέχνης. Stella McCartney Ήταν αυτή που, από το 2001 που ξεκίνησε την καριέρα της, μας σύστησε στην “πράσινη” μόδα. Η McCartney ήταν από τις πρώτες σχεδιάστριες που άρχισε να χρησιμοποιεί την ψεύτικη γούνα και το vegan δέρμα στις δημιουργίες της. Η ίδια είναι οικολόγος, χορτοφάγος και υποστηρίκτρια των δικαιωμάτων των ζώων και η ecο-friendly συνείδησή της είναι πάντα αποτυπωμένη στις συλλογές της. Ακτιβιστές αλλά και fashion lovers έχουν συχνά δείξει την υποστήριξή τους σε εκείνη, καθώς καταφέρνει να δημιουργεί υψηλή ραπτική, παραμένοντας συνάμα πιστή στις οικολογικές της απόψεις. Phoebe Philo Το 2008, η Phoebe Philo ονομάστηκε creative director της Céline. Ως επικεφαλής του ιστορικού αυτού οίκου, έφερε νέα πνοή και παγίωσε μια αισθητική η οποία ενέπνευσε πολλούς σχεδιαστές. Έχει εργαστεί και για έναν ακόμη iconic οίκο μόδας, τον Chloe, τον οποίο κατάφερε επίσης να «απογειώσει» όταν ανέλαβε τα ηνία. Μέσα από τις συλλογές της, έδωσε «φωνή» στην γυναίκα και μέσα από τις χαλαρές και κούλ γραμμές των ρούχων της, έσπασε αρκετά ταμπού στη γυναικεία μόδα. Το 2012 αποφάσισε να κάνει ένα διάλειμμα από την καριέρα της, λόγω εγκυμοσύνης, δείχνοντας και σε άλλες γυναίκες του χώρου ότι είναι εντάξει να έχουν κι άλλες προτεραιότητες στη ζωή τους πέρα από τη δουλειά τους. Betsey Johnson H Τζόνσον μεγάλωσε στο Τέριβιλ του Κονέκτικατ και έκανε πολλά μαθήματα χορού, τα οποία ενέπνευσαν την αγάπη της για τα κοστούμια. Περισσότερο γνωστή για τα θηλυκά, εκκεντρικά της φορέματα και για τα ιδιόμορφα σχέδιά της, αρκετές από τις δημιουργίες της θεωρούνται “over the top”. Είναι επίσης γνωστή για τη… συνήθειά της να κάνει μία ρόδα που καταλήγει σε σπαγκάτο στο τέλος των επιδείξεών της. Έγινε κομμάτι τόσο του νεανικού κινήματος μόδας, όσο και της underground σκηνής του Andy Warhol, μαζί με τους The Velvet Underground, Edie Sedgwick, Nico και Lou Reed. Το 2002 μπήκε στο Fashion Walk of Fame, ενώ το 2009, η Εθνική Λέσχη Τεχνών απένειμε στην Τζόνσον το Μετάλλιο της Τιμής για τα επιτεύγματα της στη μόδα. Κάποτε περιέγραψε το στυλ της με μια ιδιαιτέρως απλή φράση, ως μια φόρμουλα: “Πάρτε ένα πανάκι και προσθέστε μια φούστα”. Iris van Herpen Γνωστή για το “πάντρεμα” της τεχνολογίας με την παραδοσιακή υψηλή ραπτική. Η Ολλανδή σχεδιάστρια έσπασε τους κανόνες της μόδας που ήθελαν να φοράμε ρούχα τα οποία είναι αποκλειστικά φτιαγμένα από υφάσματα. Δίνοντας ζωή σε αναπάντεχα υλικά, η Van Herpen πρωτοστάτησε στη χρήση τεχνικών τρισδιάστατης εκτύπωσης που εφαρμόστηκαν στον κόσμο της μόδας και έδειξε το πρώτο της ένδυμα με τρισδιάστατη εκτύπωση στην Εβδομάδα Μόδας του Άμστερνταμ, το 2010. Οι πρωτότυπες και ριζοσπαστικές τεχνικές που χρησιμοποιεί εξελίσσονται διαρκώς, καθώς πειραματίζεται συνέχεια με νέους τρόπους κατασκευής ενδυμάτων. Το έργο της μπορεί να περιγραφεί ως διεπιστημονικό, καθώς αντλεί έμπνευση από επαγγέλματα και χώρους εκτός της μόδας, όπως: η επιστήμη, η τεχνολογία και η αρχιτεκτονική. Το έργο της Van Herpen έχει συμπεριληφθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, στο Μουσείο Victoria & Albert, το Μουσείο Cooper-Hewitt στη Νέα Υόρκη και το Palais de Tokyo στο Παρίσι. Από τη διαχρονική Coco Chanel και την επαναστατική Mary Quant, μέχρι τις ανατρεπτικές Stella McCartney και Iris van Herpen, όλες οι παραπάνω προσωπικότητες κατάφεραν να αφήσουν το προσωπικό τους αποτύπωμα στο χώρο της μόδας. Έδωσαν τη δυνατότητα σε άλλες γυναίκες να μπορούν να εκφράζονται μέσα από τα ρούχα που φορούν, να νιώθουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να αγαπούν το σώμα και τον εαυτό τους. Συχνά σπάζοντας τους κανόνες και τα ταμπού της εποχής τους, συνέβαλαν με το έργο τους στο να αποκτήσει το γυναικείο φύλο έναν σημαντικότερο και πιο χειραφετημένο ρόλο στην κοινωνία.

Share:

Comments

No Comments

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.