influencemag.gr

«Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου

Το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου, είναι ό,τι χρειαζόμασταν να δούμε στο σινεμά και δεν το ξέραμε. Με ανακουφιστικό χιούμορ, ολοφάνερες δόσεις υπερβολής, φαντασίας και υπερρεαλισμού, δόθηκε στη μεγάλη οθόνη μια εξαιρετικά σύγχρονη και πρωτοποριακή ταινία που βρίσκει την αντιστοιχία της στον σημερινό κόσμο.

poor things poster
Το Poor Things είναι εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Alasdair Gray «Χαμένα Κορμιά» του 1992 και στην πραγματικότητα αναφέρεται σε κάτι εντελώς διαφορετικό από.. «ανόητα πράγματα». Είναι ο χλευασμός στον υποκριτικό καθωσπρεπισμό αλλά και η κριτική ματιά απέναντι στην κοινωνική αδικία, με αφετηρία την επαναστατική διάθεση της πρωταγωνίστριας και την παιδική γενναιότητα που επιδεικνύει για να αλλάξει τον κόσμο ή έστω την πρόθεσή της να το κάνει.
H επιλογή μιας γυναίκας στον πρωταγωνιστικό ρόλο δείχνει να μην είναι τυχαία και φαίνεται να

αποτελεί ένα σημείο αναφοράς, για την πλοκή και την εξέλιξη της ταινίας. Η αφηγηματική ηθική του χαρακτήρα της Bella βασίζεται στην ελευθερία της γυναικείας ύπαρξης, που, όμως, δεν περιορίζεται μόνο εκεί, αλλά επεκτείνεται και στα όρια της ατομικής ύπαρξης του ανθρώπινου είδους εν γένει.

Στους πιο σημαντικούς ρόλους που πλαισιώνουν τη ζωή της Bella βρίσκονται τέσσερις άνδρες. Ο γιατρός που την ανέστησε υπήρξε ταυτόχρονα πατέρας, φίλος και προστάτης, ικανοποιώντας αναμφισβήτητα τον εγωισμό της επιστημονικής του φιλοδοξίας, μέχρι τη στιγμή που αναγκάστηκε απρόθυμα να της ανοίξει το δρόμο προς τη ζωή και μεσολαβεί για τη μετάβαση από το πριν στο μετά. Τρεις, ακόμη, άνδρες πρωταγωνιστούν σε αυτή τη διαδρομή που ακολουθεί, εκπροσωπώντας το παρελθόν το παρόν και το μέλλον, ενώ εκείνη στέκεται με παιδική αφέλεια και γυναικείο σθένος απέναντί τους.

emma-stone-poor-things
poor things movie scene 1

Η Bella είναι αντισυμβατική. Είναι η ενσάρκωση της καλοσύνης στον κόσμο, η ήρεμη δύναμη που τακτοποιεί την αταξία, προκαλώντας αποδιοργάνωση στην υποκριτική οργάνωση, αναστάτωση στο χάος που επικρατεί, διαλύοντας ό,τι παρωχημένο υπάρχει στο διάβα της για να επαναδημιουργηθεί η πραγματικότητα από την αρχή. Στο φιλμ του Γιώργου Λάνθιμου, υπάρχει ο σχολιασμός για το οδυνηρό ολίσθημα του κόσμου μας και τον βαθμό της ανηθικότητας που ακολουθεί η ανθρωπότητα αλλά και η αισιόδοξη ματιά για τη βελτίωσή του, η ελπίδα, οι φωτεινοί φάροι που αντιστέκονται και καθοδηγούν, χωρίς να υποστούν την παραμικρή αλλοίωση και η δεύτερη ευκαιρία που δίνεται και πρέπει να αξιοποιείται με τον σωστό τρόπο.

Η μακιαβελική οπτική του Duncan Wedderburn, του άντρα που συνδέεται ερωτικά με την Bella, ως πρότυπο έμφυλης και ταξικής δύναμης που παγιδεύεται στην αλαζονική αντίληψη ότι τα πάντα τού ανήκουν, απορρίπτεται κλιμακωτά και η Bella απελευθερώνεται όχι μόνο σωματικά αλλά και ταξικά από κάθε τι ανώφελο και ανούσιο στερεί τη δική της ηθική. Η εμφάνιση του πρώην συζύγου της, Alfie Blessington ως ρόλος αντίστοιχα, έρχεται να στηλιτεύσει την έμφυλη βία, την καταπίεση, την κακοποίηση και το καλογυαλισμένο περίγραμμα ενός κοινωνικά αποδεκτού και ευτυχισμένου γάμου, που απέχει παρασάγκας από την πραγματικότητα. Μιας σύμβασης που καταλήγει να μην βασίζεται στην αποδοχή, την βαθιά επιθυμία και την αγάπη, αλλά επιτελείται με αφορμή την ικανοποίηση της ορθότητας των κοινωνικών προτύπων και τροφοδοτείται από την ανούσια ανοχή και συμβίωση με τον άλλον. Σε αντίθεση με τον Alfie, ο γιατρός Max McCandles αντιπροσωπεύει τη συνειδητή επιλογή.

Η αναφορά στον ρόλο της επιστήμης και στο σκοπό που αυτή επιτελεί γίνεται παρενθετικά αλλά όχι αμελητέα, τονίζοντας τις καταστροφικές συνέπειες αν αξιοποιηθεί με τον λάθος τρόπο, σημειώνοντας, ταυτόχρονα, την αξία της στην πραγμάτωση του απώτερου σκοπού αν αξιοποιηθεί με το σωστό τρόπο.

Willem-Dafoe-Poor-Things

Στον ρόλο του επιστήμονα Godwin Baxter είναι ο ασταμάτητος Willem Dafoe, ο γοητευτικός Mark Ruffalo ως ο αμοραλιστής δικηγόρος Duncan Wedderburn, ενώ ο Ramy Youssef επιλέχθηκε ως ο έτερος διεκδικητής της καρδιάς της Bella, ο γιατρός Max McCandles και ο Christopher Abbot ως ο καταχθόνιος Alfie Blessington, πρώην σύζυγος της Bella. Η Emma Stone ως υπέροχη Bella Baxter υπήρξε σαρωτική στο ερμηνευτικό της μονοπάτι και με την επιλογή της αυτή τόλμησε να ξεφύγει από τα στεγανά και να ενσαρκώσει το ρόλο της καριέρας της. Στην εκκεντρικότητα της ηρωίδας έδωσε υπόσταση, βάζοντας ψυχή σε κίνηση και εκφράσεις και δύναμη στην υπενθύμιση του πόσο όμορφη είναι η ανθρώπινη οντότητα και ιδιαίτερα η γυναικεία. Νικήτρια στην κατηγορία Α’ Γυναικείου Ρόλου στα φετινά Όσκαρ και αντίστοιχα στην απονομή της Χρυσής Σφαίρας και στα Βραβεία Satellite επισφράγισε με τον καλύτερο τρόπο την κινηματογραφική της παρουσία. Ανάμεσα στα άλλα βραβεία, η ταινία απέσπασε το Χρυσό Λέοντα για τη σκηνοθεσία του Γιώργου Λάνθιμου και τα Όσκαρ στις κατηγορίες Καλύτερης Σκηνογραφίας, Καλύτερης Ενδυματολογίας και Καλύτερου Μακιγιάζ αντίστοιχα. Με το Βραβείο Satellite Β’ Ανδρικού Ρόλου τιμήθηκε ο Marc Ruffalo για την ερμηνεία του.

Share:

You may also like

Comments

No Comments

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *