influencemag.gr

Ποιος ήταν ο René Gruau;

Γεννημένος στο Rimini της Ιταλίας στις 4 Φεβρουαρίου 1909, από μητέρα Παριζιάνικης ομορφιάς- την Marie Gruau- και πατέρα Ιταλό ευγενή, ο Gruau δημιούργησε «ένα νέο ιδανικό γυναικείας ομορφιάς που έβλεπε το παρελθόν, μα ταυτόχρονα, ήταν αναπόφευκτα μοντέρνο». ο Gruau προτίμησε να διατηρήσει το επώνυμο της μητέρας του, σε αντίθεση με αυτό του ευγενή πατέρα του, καθώς οι γονείς του χώρισαν όταν ήταν τριών ετών. Σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών, ο Gruau προσπάθησε να κερδίσει το εισόδημα του, στηρίζοντας οικονομικά τη μητέρα του και τον εαυτό του, μέσω της πώλησης των σχεδίων του στο περιοδικό μόδας του Μιλάνου "Lidel". Η αγάπη και το ταλέντο του για τις τέχνες τον οδήγησαν -σε συνδυασμό με το πάθος του- στην επιδίωξη των καλών τεχνών.

Ως καλλιτέχνης, δεν αρεσκόταν στις λεπτές γραμμές, αλλά ούτε και οι λεπτές ακουαρέλες ανήκαν στις προτιμήσεις του, παρότι ήταν μια ισχυρή τάση από το 1910 έως το 1930. Ο Rene φαίνεται να προτιμά στις δημιουργίες του τα περιγράμματα από ξυλάνθρακα, τις λαδομπογιές και την περιορισμένη παλέτα εκείνων των παριζιάνων καλλιτεχνών, που δρούσαν πριν από το 1900. Οι διαφημιστικές εκστρατείες του για το Moulin Rouge και Lido de Paris, ακολουθούσαν πιστά τα βήματα του Adèle de Toulouse-Lautrec (1864 – 1901), του Pierre Bonnard (1867 – 1947) και μιας αισθητικής παλαιού κόσμου, που ταυτίστηκε με τον Μεταϊμπρεσιονισμό και το "Αρ Νουβό".

Οι αφίσες του, απέδιδαν συχνά κλασσικά ιαπωνικά σχέδια και σκίτσα του Toulouse για τη νυχτερινή ζωή του fin de siècle Paris, που είναι ίσως από τα πιο αναγνωρίσιμα δημιουργήματα του στο χώρο του μάρκετινγκ της μόδας (άρωμα Miss Dior και κραγιόν Rouge Baiser).

Μετά τις τραγικές συνέπειες του Β‘ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Gruau δυσκολεύτηκε να βρει δουλειά. Κατάφερε όμως, να εργαστεί για μικρούς ή μη καταξιωμένους σχεδιαστές, όπως ο Christian Dior -προτού φυσικά γίνει δημοφιλής-. Δούλεψε με πάθος, αλλά συνάμα, δεν παρέλειψε να επιδείξει τα ανθρωπιστικά στοιχεία του χαρακτήρα του, καθώς συνέβαλε στην απόκρυψη Εβραίων προσφύγων. Μέσα σε μια οικονομική και κοινωνική παρακμή, το έργο του Gruau σηματοδότησε μια αισιόδοξη επιστροφή στην πολυτέλεια, ειδικά για εκείνους που ανήκαν στις ανώτερες τάξεις.
Στην ηλικία των 18 ετών, οι εικονογραφήσεις του δημοσιεύθηκαν διεθνώς, στις ΗΠΑ, την Ιταλία και τη Γαλλία. Κατά τη διάρκεια της δια βίου καριέρας του, ο Gruau δούλεψε σε πολλά διακεκριμένα περιοδικά όπως: το Marie-Claire, Femina, Elle, Vogue, το Harper’s Bazaar, Flair, το L’Officiel, Madame Figaro και το L’Officiel de la Couture. Ο Gruau κατάφερε να γίνει ένας από τους πιο γνωστούς και αγαπημένους καλλιτέχνες του κόσμου υψηλής ραπτικής, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1940 και του 50. Το πρωτοποριακό έργο του εικονογράφου μόδας ήταν αφορμή ώστε να συνεργαστεί με μεγάλους σχεδιαστές, όπως οι: Pierre Balmain, Christian Dior, Jacques Fath, Balenciaga, Elsa Schiaparelli, Rochas, Lanvin, Elizabeth Arden και Hubert de Givenchy.

Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι, ο Gruau ήταν ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες που εισήγαγε εμπορικές εικονογραφήσεις -που εξυπηρετούσαν τον χώρο της μόδας- στο κίνημα σουρεαλισμού του εικοστού αιώνα. Το κίνημα αυτό, ιδρύθηκε επισήμως το 1924 από τον Andre Breton, τον "Le Manifeste du Surrealisme" και καθόρισε τον όρο, «η πραγματική λειτουργία της σκέψης» και ο «ψυχικός αυτοματισμός στην καθαρή του κατάσταση».

Λόγω των εγγενών δεξιοτήτων και της δημιουργικότητας του, o Gruau συνέβαλε σε μια ριζοσπαστική αλλαγή, σε ολόκληρη τη βιομηχανία της μόδας. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 όμως, η κομψότητα δεν ήταν πλέον η υψηλότερη φιλοδοξία της μόδας. Ο Gruau κλήθηκε να ζωγραφίσει για το Flair, το Vogue και το Harper’s Bazaar στη Νέα Υόρκη, αλλά στη πορεία προσεγγίστηκε από Αμερικανούς για τον σχεδιασμό κοστουμιών και κινηματογραφικών αφισών. Αν και λάτρης των ταινιών, απέρριψε τις προσκλήσεις του Χόλιγουντ και επέστρεψε στη Γαλλία, παρότι η αφίσα του για το "La Dolce Vita" του Fellini (1959), αποτελεί μια εξαιρετική επιρροή μέχρι σήμερα. Το έργο τέχνης του Gruau,αναγνωρίζεται και επαινείται διεθνώς, σε μερικά από τα πιο διάσημα μουσεία τέχνης του Παρισιού και της Ιταλίας, όπως το Λούβρο στο Παρίσι και το Blank στην Ιταλία. Υπήρξαν εκθέσεις του στο Paris Musée du Costume το 1989 και στο Musée de la Publicité το 1999. Η γενέτειρά του, το Rimini στην ιταλική Ριβιέρα, έχει μια μόνιμη συλλογή του στο μουσείο της πόλης. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι το έργο του περιλάμβανε περισσότερες από 80.000 εικονογραφήσεις.

Οι εικονογραφήσεις του Gruau έδωσαν εκείνη ακριβώς τη λάμψη που έλειπε από τη βιομηχανία της μόδας. Αν και η φωτογραφία αντικατέστησε την τέχνη ως μέσο επικοινωνίας, ο ίδιος άνθισε. Κανένα στιγμιότυπο δεν έπιασε ποτέ τη μαγεία της γοητείας του, όπως και την ευρεσιτεχνία των χρωμάτων και πινέλων του. Η ιδιωτική του ζωή παρέμεινε διακριτική έως και το τέλος της ζωής του, στις 31 Μαρτίου 2004, οπότε και απεβίωσε

Share:

Comments

No Comments

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.