Η απελευθερωτική δύναμη της Thelma & Louise
Στο παράλληλο σύμπαν της ταινίας Thelma & Louise οι διαδρομές δύο γυναικών τέμνονται με τρόπο αντισυμβατικό και δραματικό. Στο δίωρο φιλμ του Ridley Scott συναντάμε, σε μια από τις λίγες φορές στις αρχές της δεκαετίας του ’90, αναφορές στην έμφυλη βία, τη γυναικεία αλληλεγγύη και την γκανγκστερικού τύπου αποσόβηση της στερεοτυπικής αντίληψης για το ισχυρό και το λιγότερο ισχυρό φύλο.
Μια εκδρομή του Σαββατοκύριακου μετατρέπεται από ένα ανέμελο διήμερο σε μοιραίο, τόσο για τις δύο φίλες, όσο και για τους υπόλοιπους ήρωες. Στη διάρκεια της ταινίας παρακολουθούμε τη διαδρομή τους διασχίζοντας τους ατέλειωτους αυτοκινητόδρομους του Αρκάνσας με προορισμό το Μεξικό σε μια παράλληλη πορεία στην ψυχική τους χαράδρα.
Μια γέφυρα που ενώνει το εσωτερικό πλέγμα των δύο πρωταγωνιστριών με εξωτερικά γεγονότα, κινηματογραφικά στημένα με τρόπο που καταλήγουν σε εκ βαθέων εξομολογήσεις, αποκαλύψεις, παθητικές συμπεριφορές, βία, παρανομία και τέλεση εγκλήματος.
Σεναριακά, η απόφαση για το διήμερο ταξίδι τους είναι στην πραγματικότητα μια προσωρινή ευκαιριακή απόδραση από τη μισητή πραγματικότητά τους, μια αναλαμπή ευτυχίας, μια κατά πρόσωπο συνάντηση με τον πραγματικό τους εαυτό, δίχως, όμως, να γνωρίζουν ότι το γαλάζιο κάμπριο θα τους οδηγήσει σε έναν δρόμο που δεν έχει γυρισμό, συναντώντας σταυροδρόμια με άβολες επιλογές, προδοσίες, πεδιάδες με ανομολόγητες επιθυμίες, δαιδαλώδεις ανηφόρες αγάπης και μια ανείπωτη όσο και σπαρακτική λαχτάρα για τη βίωση της εσωτερικής ελευθερίας. Κι ενώ τον προορισμό τον γνωρίζουμε –ή τουλάχιστον έτσι πιστεύουμε– η αφετηρία αυτού του ταξιδιού δεν είναι ο τόπος διαμονής των πρωταγωνιστριών, αλλά εκείνη η στιγμή, που διαρκεί μερικά δευτερόλεπτα και που καταλήγουν να παίρνουν τον νόμο στα χέρια τους, υπερασπιζόμενες η μία την άλλη και ταυτόχρονα το δικαίωμά τους στην αυτοδιάθεση.
Ο Scott κινηματογράφησε με τέτοιον τρόπο που ανακαλύψαμε με πόνο την αθέατη συναισθηματική γύμνια των δύο γυναικών, την αδιαλλαξία της ανυπακοής, τη δύναμη της ασυμβίβαστης ψυχής, τη σφυρηλάτηση της γυναικείας αλληλεγγύης, το τοίχος προστασίας που αποτέλεσε η μία για την άλλη, την έννοια της αληθινής φιλίας και τη βαναυσότητα της σεξουαλικής κακοποίησης. Μέσα από το γεγονός ενός εγκλήματος ο θεατής συμπάσχει με τον θύτη και παραδοξολογώντας μπορεί να μπει στη θέση του και να τον αγκαλιάσει κατανοώντας σιωπηλά, αποδεχόμενος την τραγική του τύχη, ιδιαίτερα όταν ο ίδιος εμφανίζεται συγκλονισμένος και βαθιά σαστισμένος, απόλυτα, ωστόσο, πεπεισμένος ότι στο πρόσωπο του θύματος βρίσκει τον δικό του θύτη, παίρνοντας με αυτόν το τρόπο μια καθυστερημένη εκδίκηση.
Η συνέχεια αποκαλύπτεται σχεδόν καταδικαστική και η απόφαση να συνεχίσουν την πορεία τους προς το άγνωστο, παρά την εκτέλεση του εγκλήματος, εκπορεύεται από τη βεβαιότητα ότι κανείς δε θα μπορούσε να πιστέψει τα αληθινά τους κίνητρα και ότι ένα λαϊκό δικαστήριο περίμενε να τις καταδικάσει στις συνειδήσεις χωρίς ελαφρυντικά. Σε αυτόν τον αγώνα της καταδίωξης των ενόχων βρίσκεται ένας μοναδικός ανέλπιστος συμπαραστάτης, που, ενώ ασκεί το καθήκον του, τις παρατηρεί με πίστη και κατανόηση.
H Σούζαν Σάραντον ως Louise και η Τζίνα Ντέιβις ως Thelma έδωσαν στους αντίστοιχους ρόλους ένα στοιχείο έντονης αντισυβατικότητας και απελευθέρωσης από τις κοινωνικές νόρμες, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι πρόσφεραν
τροφή για σκέψη απέναντι στον βαθμό διεκδίκησης της γυναικείας ελευθερίας και στον τρόπο αντιμετώπισης και διαχείρισης των σεξουαλικών αδικημάτων.
Επίσης, ξεχώρισαν η ωριμότητα και η δύναμη της Louise και η σχεδόν εφηβική αφέλεια της Thelma, η υπέροχη φωτογραφία του Adrian Biddle που μας χάρισε μοναδικά τοπία με αποκορύφωμα το σκηνικό του επικού φινάλε, η ταξιδιάρικη μουσική που επιμελήθηκε ο Hans Zimmer και φυσικά η κινηματογραφική απόπειρα που καθιέρωσε τον Μπραντ Πιτ στον ρόλο του περιπλανώμενου ταξιδιώτη που συναντά τις δυο πρωταγωνίστριες.
Από τις κατηγορίες στις οποίες ήταν υποψήφια για Όσκαρ και Χρυσές Σφαίρες η Thelma & Louise, κέρδισε αυτήν του καλύτερου σεναρίου και στις δύο απονομές, ενώ θα μπορούσε κανείς να πει ότι προοικονόμησε τη λήψη των σημερινών selfie φωτογραφιών με την αξέχαστη σκηνή κατά την οποία η Σάραντον γυρνάει τη μηχανή ανάποδα απαθανατίζοντας τους εαυτούς τους λίγο πριν τη μεγάλη τους απόδραση.
Comments
No Comments